{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اصغر فرهادی: چیز‌هایی که می‌بینیم بسیار تکان‌دهنده است/ نمی‌خواهم با فیلم‌سازی در ایران وضعیت را نرمال جلوه دهم

اصغر فرهادی: چیز‌هایی که می‌بینیم بسیار تکان‌دهنده است/ نمی‌خواهم با فیلم‌سازی در ایران وضعیت را نرمال جلوه دهم
کدخبر : 16269

یکی از مطرحترین نشریات روشنفکری جهان، در گزارشی مفصل از منظر دعوای حقوقی اصغر فرهادی و آزاده مسیح زاده بر سر ایده فیلم «قهرمان»با جزئیات فراوان به گذشته این کارگردان مطرح ایرانی پرداخته و ریچل اویو نویسنده این مقاله مصاحبه‌های بحث‌برانگیزی با سینماگران مختلف درباره او انجام داده است.

به گزارش هنر ام‌روز، فرهادی در بخشی از این گزارش درباره اینکه آیا به طور دائم قصد اقامت در آمریکا را دارد گفته:«حقیقت این است که من انگار در یک دوراهی تصمیم گیری درباره اینکه چه کنم گیر افتاده ام. از طرفی وقتی در ایران فیلم می‌سازم، آثارم به شدت موثرتر، قدرتمندتر و با اهمیت‌تر برای مردمم است. از سوی دیگر اگر بمانم و در ایران فیلم بسازم انگار به نوعی وضعیت سیاسی را پذیرفته‌ام و این شرایط را نرمال جلوه داده‌ام، انگار نسبت به آنها بی‌تفاوت هستم.»

در این مقاله همچنین اشاره شده که وقتی وزارت ارشاد اعلام کرده که تعدادی از فیلمسازها را در لیست ممنوع‌الکارها قرار داده، به فرهادی گفته شده که نام او هم در این لیست است. اتفاقی که نتیجه نمایش فیلم «قهرمان»در جشنواره فیلم اورشلیم است. فرهادی گفته:«بخش‌های مختلفی از دولت با دستیاران و افراد نزدیک به من تماس گرفتند تا این پیام را به من برسانند.»

فرهادی در مورد رخدادهای اخیر ایران هم با این روزنامه‌نگار صحبت کرده است و گفته:«من در ماشینم می‌نشینم و در خیابانهای تهران می‌چرخم، لازم نیست شما سیاسی باشید، به عنوان یک انسان آن چیزی که می‌بینیم بسیار تکان دهنده است.»

فرهادی در ادامه می‌گوید در یکی از سخت‌ترین لحظات احساسی زندگی‌اش است. چون نمی‌داند که آیا می‌تواند به ایران برگردد یا نه، آیا هرگز والدینش را دوباره خواهد دید و آیا همسر و فرزندانش می‌توانند ایران را برای دیدار با او ترک کنند. او گفته:«من قبول دارم که مشکلاتی در شخصیتم دارم. من سفید یا سیاه نیستم، بلکه یک انسان خاکستری ام.» فرهادی حالا احساس می‌کند که بحث در مورد کپی‌رایت «قهرمان» در این لحظه پیش پا افتاده است:«چیزهای مهمتری حالا در ایران هست که باید در موردشان صحبت کنیم.»
 

منبع: سینمادیلی

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها