{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چهار سریال جدید تلویزیون که با شکست بزرگی مواجهه شدند!

چهار سریال جدید تلویزیون که با شکست بزرگی مواجهه شدند!
کدخبر : 16429

مدتی است مرکز تحقیقات صداوسیما آماری از میزان بینندگان سریال‌های تلویزیون منتشر نکرده است اما تعداد بازدید سریال‌های جدید در تلوبیون نشان می‌دهد این مجموعه‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفتند و آمار بالایی ندارند.

مدتی است مرکز تحقیقات صداوسیما آماری از میزان بینندگان سریال‌های تلویزیون منتشر نکرده است اما تعداد بازدید سریال‌های جدید در تلوبیون نشان می‌دهد این مجموعه‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفتند و آمار بالایی ندارند. سریال تاریخی «گیل‌دخت» که به تازگی از شبکه یک روی آنتن رفته، وضعیت بهتری نسبت به دیگر آثار دارد اما «آزادی مشروط»، «جزر و مد» و «زیر یه سقف» در شبکه‌های یک، دو و نسیم بازدید کمی داشته‌اند. هیچ کدام از این سریال‌ها در بخش پربازدیدترین ویدئوهای تلوبیون در یک ماه اخیر، جایی ندارند و همچنان مجموعه «بی‌همگان» که مدتی است به پایان رسیده، در این بخش به چشم می‌خورد. اگرچه آمار بازدید‌ها در تلوبیون، صرفا کسانی را نمایندگی می‌کند که از طریق اینترنت برنامه‌های تلویزیون را دیده‌اند و این شامل همه بینندگان تلویزیون نیست، ولی تجربه نشان داده این ارقام، همبستگی قابل توجهی با نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی دارد و هرگاه بیننده برنامه‌ای کم بوده، در تلوبیون نیز کم بوده است. در ادامه مطلب، سریال‌های جدید تلویزیون را با یکدیگر مقایسه کردیم  

 

گیلدخت 

چهار شکست اخیر تلویزیون که پرهزینه و سنگین شدند

گیلدخت سـریالی تاریخی است که قصه آن در دوران قاجار روایت می‌شـود. با این یادآوری، خواهید گفت که نمونه چنین آثاری بارها دسـتمایه سریال‌ها شده است. کما اینکه در سال‌های اخیر چند نمونـه روی آنتن  رفته‌اند؛ مثل «گیله وا» و «بانوی عمارت». از سوی دیگر لوکیشن «گیلدخت» که در شمال کشور است آثاری مثل «پس از باران» و «واریش» را به یاد می‌آورد. با این همه «گیلدخت» حال و هوایی متفاوت دارد و در مجموع شبیه آثار پیشین نیست و حتی به نظر می‌رسد در قسمت‌های بعد، در کنار تم عاشـقانه ماجراهای سیاسی – اجتماعی را پررنگ کند. قصه سریال گیلدخت با محور عشق گلنار به اسماعیل پیش می‌رود. گلنار دختر تقی خان اسـت و از خانواده‌ای متمول. اســماعیل اما یک تفنگچی زبردســت است و از خانوادهای معمولی. مشابه این داسـتان را بارها در رمان‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم. اما با این حال مخاطب ایرانی همچنان‌ قصه‌های پر سـوز و گداز را دوسـت دارد و سـازندگان «گیلدخت» نیز از این قالب کلیشه‌ای برای پیشبرد داستان بهره برده‌اند. 

آزادی مشروط 

چهار شکست اخیر تلویزیون که پرهزینه و سنگین شدند

این سریال تازه ده‌نمکی ترکیبی از یک داستان بی‌کشش با چند شعار رسمی و تکراری است که می‌خواهد به هر زور و ضربی شده وانمود کند که طنزآمیز است؛ در حالیکه نیست. داستان سریال مربوط به اوایل دوران کروناست و ماجرا‌ها بر محور یک پایگاه خیریۀ مبارزه با کرونا اتفاق می‌افتند؛ پایگاهی که در مسجد محل تاسیس شده و افراد روحانی و بسیجی به اضافۀ مردم داوطلب در آن فعالیت می‌کنند. بازی‌ها به صورتی است که انگار در حال تماشای یک تمرین نمایش هستیم؛ البته در این مورد بین بازیگران مختلف تفاوت هست، اما در مجموع بازی مصنوعی آن چیزی است که به دفعات و در صحنه‌های مختلف توی ذوق می‌زند. هیچ خط داستانی جذابی هم در سریال وجود ندارد که تماشاگر را مشتاق دیدن قسمت‌های بعدی کند؛ آنچه که می‌بینیم ترکیب پراکنده‌ای از صحنه‌های مربوط به بیمارستان و پایگاه و زندان (و گاهی هم کوچه و خیابان) است که در هر کدام به جز چند گفتگوی طولانی کسالت‌آور با چند لطیفۀ بی‌مزه چیز دیگری نمی‌بینیم.

جزر و مد

چهار شکست اخیر تلویزیون که پرهزینه و سنگین شدند

قصه جزر و مد از آنجا آغاز می‌شود که لطیف با بازی رضا فیاضی، سال‌ها قبل از ماهشهر به تهران مهاجرت کرده و با تشکیل خانواده صاحب فرزند شده‌است. حالا و در آستانه بازنشستگی، مشکلاتی برای او و خانواده‌اش پیش آمده که ناچارند دوباره به ماهشهر برگردند. با وجود مخالفت‌های فرزندان، درنهایت به ماهشهر می‌روند و در یک خانه‌باغ متروکه‌ای مستقر می‌شوند که از پدر لطیف به ارث رسیده‌است. این مهاجرت، تازه شروع ماجراهایی است که در سریال جزر و مد اتفاق می‌افتد. علی عبدالعلی‌زاده، کارگردان این مجموعه اخیرا در مصاحبه‌ای در واکنش به این پرسش که فکر می‌کنید در شرایط فعلی مردم چقدر نیاز به پخش سریال‌هایی با فضاهای به دور از تنش دارند و چقدر تماشای سریال‌های طنز می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ چنین گفت: ای کاش سریالمان در شرایط بهتری پخش می‌شد اما به هر حال آنتن دست ما نیست. او تصریح کرد: چند روز قبل تلویزیون همزمان با پخش سریالمان، در بالای صفحه نوشته بود، «ایذه تسلیت، اصفهان تسلیت». طبیعتا وقتی کار طنزی در حال پخش است و از آن طرف مردم عزادارند، این دو با هم همخوانی ندارد.

زیر یه سقف

چهار شکست اخیر تلویزیون که پرهزینه و سنگین شدند

شبکه نسیم اواخر آبان‌ماه مینی سریال کمدی «زیر یه سقف» را روی آنتن برد اما این مجموعه نیز مانند «آزادی مشروط» و «جزر و مد» کیفیت قابل قبولی نداشت و با استقبال مواجه نشد. «زیر یه سقف» طی 5 قسمت پخش شد و مدت کوتاهی روی آنتن بود اما میزان تماشای هیچ کدام از قسمت‌های این سریال حتی به عدد هزار نیز نرسید. «زیر یه سقف» داستان زندگی همسایگانی را روایت می‌کند که در یک ساختمان کنار هم و با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها با چالش‌های گوناگون درگیر هستند و اختلاف نظر و سلیقه دارند، با این حال در کنار هم با محبت و مهربانی روزگار می‌گذرانند. این سریال در مقایسه با مجموعه‌های دیگر، کمترین میزان تماشا را داشته است. هرچند که این سریال ساعت 20 و از شبکه نسیم پخش می‌شد، اما بی‌شک کیفیت ضعیف سریال در دیده نشدن آن تاثیرگذار بوده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها