{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سریال Foundation : داستانی از یک تمدن در آینده

سریال Foundation : داستانی از یک تمدن در آینده
کدخبر : 8883

سریال بنیاد (Foundation) با ژانر علمی تخیلی و درام در سال 2021 از شبکه اپل (Apple Tv Plus) شروع به انتشار نمود.

شبکه اپل تی وی پلاس یکی از نوپاترین سرویس‌های استریم است که تلاش می‌کند تا با ارائه سریال‌های مختلف در سبک‌های متنوع بینندگان زیادی را جلب کند تا هم به کار خود ادامه دهد و هم جایگاه مهمی به‌دست بیاورد. سریال Foundation یکی از جدیدترین و احتمالا پر هزینه‌ترین سریال‌های شبکه آنلاین اپل است که مدتی می‌شود پخش فصل اول آن آغاز شده است. این سریال علمی تخیلی درواقع اقتباسی از رمان‌هایی تحسین شده اثر آیزاک آسیموف است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۳ منتشر شده‌اند.

سریال بنیاد که در ۱۰ قسمت تولید شده، یک اثر علمی تخیلی است که از پایان تمدن بشریت خبر می‌دهد  که به‌صورت هفتگی از اپل تی‌وی پلاس پخش می‌شوند. سریال Foundation در مجموع توانسته نقدهای مثبت و متوسط زیادی را دریافت کند، اما تغییرات آن نسبت به منبع اقتباس با واکنش منفی طرفداران رمان اصلی مواجه شده است. 

علیرغم تأثیر بسیار زیادی که رمان‌های سه‌گانۀ Foundation بر فیلم‌های تل‌ماسه، جنگ ستارگان و راهنمای مسافران مجانی کهکشان داشته‌اند، این اولین باری است که خودشان به صفحۀ تلویزیون راه پیدا می‌کنند. شاید رسانه اپل تی‌وی پلاس، به اندازۀ دیگر سرویس‌های استریم، در زمینه پخش برنامه فعال نباشد اما به کیفیت برنامه‌های خود توجهی ویژه دارد. این رسانه، دست روی موضوعات مختلف و جذابی می‌گذارد؛ از سریال‌های عامه‌پسند و پرمخاطبی مثل تد لسو گرفته تا فیلم‌هایی مثل بانکدار، سگ تازی و پالمر. بنابراین سریال Foundation هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

دیوید اس گویر و جاش فریدمن نویسندگان فیلم‌نامه سریال بنیاد با تکامل داستان‌های آسیموف، مجموعه‌ای فراموش نشدنی در ژانر علمی تخیلی به تصویر کشیده‌اند. تماشای تصویری حرفه‌ای از داستان‌های نوستالژیک در ذهن مانده، آن‌هم به زیبایی هرچه تمام‌تر، فراموش نشدنی‌ترین حس تماشاگران بوده است.

داستان سریال بنیاد تمدنی کهکشانی که هزاران سال بعد از تاریخ امروز شکل گرفته را به نمایش گذاشته است. برخاستن یک امپراطوری تا سقوط آن، در کنار تماشای آینده خود با تکنولوژی‌های توسعه یافته، بهترین دلیل برای موفقیت این مجموعه حرفه‌ای علمی تخیلی از اپل تی وی است! 

جرد هریس‌، لی پیس، لو لوبل، لیا هاروی، لائورا برن، ترنس مان، کاسین بیلتون، آلفرد ایناک، ریس شیراسمیت، کلارک پیترس، دنیل مک‌فرسون و کوپر کارتر، از جمله بازیگرانی هستند که در سریال Foundation حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال خارجی

اتفاقات سریال Foundation از همان ابتدا با روایتی در دو دوره آغاز می‌شود. در دوره اول درواقع شاهد پیشگویی هری سلدون هستیم که می‌گوید تمدن بشریت در آستانه نابودی و ورود به عصر تاریک است.

در ادامه ما شاهد ورود یک ریاضی‌دان دیگر به‌نام گیل دورنیک به امپراطوری هستیم که قرار است نقش مهمی در برنامه و نقشه هری سلدون بازی کند. امپراطوری کهکشانی اکنون توسط کلون‌های کلئون اداره می‌شوند که این کلون‌ها شامل سه کلون برادر داون که نسخه کودک کلون است، برادر داون که نسخه میان‌سال کلون و درواقع امپراطور است و نسخه داسک که نسخه مسن کلون است، می‌شود که قرار است کشور را اداره کنند.

خط زمانی دوم ۳۵ سال پس از پیشگویی هری سلدون و تبعیدش از پایتخت به یک روند اتفاقات در اپیزود اول بسیار خوب است و ما در طول قسمت شاهد ورود گیل به امپراطوری و آشنایی او با هری سلدون هستیم که در ادامه دستگیر می‌شوند. درکنار آن و گمراه شدن حواس امپراطوری از اتفاقات دیگر سیاره ترنتون، شاهد شکل گیری یک تهدید تروریستی هستیم که در پایان قسمت اول رخ می‌دهد و جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. در ادامه شاهد تبعید هری سلدون و پیروانش به یک سیاره خالی از سکنه به‌نام ترمینوس هستیم که تمرکز قسمت دوم سریال Foundation روی سفر سلدون و گیل به‌همراه دیگران به این سیاره است و در مقابل امپراطوری به‌دنبال یافتن افرادی است که باعث حمله تروریستی شده‌اند و همچنین به‌دنبال بازسازی چهره خود هستند.

اپیزود دوم سریال Foundation با اینکه کیفیت قسمت اول را ندارد، اما با یک پایان کاملا جنجالی به پایان می‌رسد که در آن هری سلدون توسط ریش سلدون (پسر خوانده‌اش) به قتل می‌رسد و در ادامه او گیل دورنیک را ازطریق یک کپسول فرار از سفینه خارج می‌کند.

باتوجه‌به پایان جنجالی قسمت دوم انتظار داشتیم که در قسمت بعدی به سرنوشت گیل و ریش پرداخته شود، اما در مقابل حتی اشاره زیادی هم به این موضوع نمی‌شود و مشخص نیست که چه اتفاقی برای آن‌ها رخ داده است. البته در قسمت سوم سریال Foundation به زندگی پیروان هری سلدون در سیاره جدید پرداخته می‌شود که حالا سالوور هاردین وظیفه محافظت از آن‌ها را بر عهده دارد.

 

سریال خارجی

همچنین با اینکه سریال Foundation پایان تمدن بشریت را بارها به بیننده گوشزد می‌کند، اما سریال با تمرکز بیش از حد روی قصر امپراطوری یا سفر هری سلدون، عملا فراموش کرده که بیننده باید تاثیرات اتفاقات را در بین مردم شهر هم ببیند و پس از سقوط آسانسور فضایی شهر ترنتور، ما فقط بخش کوچکی از عواقب این حادثه را دیدیم.

درواقع با اینکه گفته می‌شود میلیون‌ها نفر در این حادثه کشته شده‌اند، اما در عمل شهر بی روحی را شاهد هستیم که انگار نه انگار میلیون‌ها نفر در آن در حال زندگی کردن هستند. البته سریال بنیاد دارای دیالوگ‌های بی‌روح و ضعیف زیادی هم است که بعضا آزار دهنده می‌شوند. حال باید دید در ادامه چه اتفاقاتی قرار است در سریال Foundation رخ دهد و چه سرنوشتی در انتظار گیل است.

با دیدن تیزرهای تبلیغاتی این سریال متوجه شده‌ایم که خط داستانی اصلی را پیش گرفته و جلو می‌برد. البته همانطور که انتظارش را داریم، ۱۰ قسمت فصل اول تمامی وقایع هر سه رمان را پوشش نمی‌دهند و به احتمال زیاد به رویدادهای رمان اول می‌پردازند و درفصل‌های بعدی نیز داستان‌های دو رمان بعدی ساحته می‌شوند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها