{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا اقتصاد به این روز درآمد؟/ اگر به فرهنگ و هنر اهمیت داده می‌شد وضعیت اقتصاد این نبود!

چرا اقتصاد به این روز درآمد؟/ اگر به فرهنگ و هنر اهمیت داده می‌شد وضعیت اقتصاد این نبود!
کدخبر : 14064

یک هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز با نقل قول از آندره مالرو می‌گوید، تا زمانی که توسعه فرهنگی صورت نگیرد، رونق اقتصادی هم به ثمر نخواهد نشست؛ درواقع اگر به فرهنگ و هنر بها داده می‌شد امروز شاهد چنین وضعیتی در اقتصاد نبودیم.

به گزارش هنر ام‌روز، جشن آغاز به کار بنیان مهستان هنر، شامگاه سه شنبه ـ ۲۸ اردیبهشت ماه ـ در تالار وحدت با حضور طاها بهبانی مجسمه‌ساز و نقاش، جواد بختیاری خوشنویس، محمد بهرامی پدر هنر تصویرسازی ایران و چند تن دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد. 

این برنامه اجرای موسیقی گروه‌های ارکستر پارسوا و گروه موسیقی فاخته به سرپرستی رضا موسوی‌زاده را به همراه داشت. 

62265989

جواد بختیاری به عنوان نخستین سخنران این برنامه گفت: ایران با پشتوانه غنی فرهنگی که دارد و میراث گرانقدری چون ادبیات، سینما، معماری، نقاشی و ...  می‌توان گفت واقعا ابرقدرت فرهنگی است. فرهنگ و قدرت ایران، این جغرافیا را حفظ کرده است و ستون فقرات ایران پشتوانه فرهنگی آن است. موظف هستیم گذشتگان خود را پاس بداریم و با امید، فرهنگ آینده ایران را بسازیم؛ البته مشکلاتی داریم؛ چون جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل شدن در فرهنگ که امیدوارم در سلیقه‌ها با هم کنار بیاییم که مشکلی پیش نیاید. یقین دارم که روزگار خیلی خوبی پیشرو داریم؛ چراکه ایمان دارم فرهنگ، کارساز و روح جامعه است. فرهنگی که بیش از سه هزار سال یا حتی به گواهی شش هزار سال این ساختار اجتماعی و جغرافیایی را حفظ کرده است. هنرمندان حافظان فرهنگ هستند. 

همچنین طاها بهبهانی بیان کرد: در سال ۱۹۵۳ آندره مالرو در فرانسه وزیر فرهنگ و هنر شد. ایشان مرد فرهیخته‌ای بود؛ نویسنده، محقق، ایران‌شناس، حافظ‌شناس، اشعار حافظ و گوته را حفظ بود و ایران را به خوبی می‌شناخت. حتی به اصفهان آمده بود و خاطرات بسیار زیبایی از اصفهان دارد. این مرد بزرگ خدمات زیادی به تاریخ هنر معاصر کرد و اولین کسی است که خانه فرهنگ را در فرانسه پایه‌گذاری کرده است. بعدها کشورهای دیگر از کار او الگو گرفتند؛ مثلاً کانون پرورش فکری کودکان تقلیدی بود از خانه فرهنگ و هنر فرانسه. 

او ادامه داد: آقای آندره مالرو معتقد بود که توسعه فرهنگی تا اتفاق نیفتد توسعه اقتصادی به ثمر نمی‌رسد. ما امروز می‌بینیم که شواهد زیادی در  ۷۰ سال اخیر برای اثبات نظریه ایشان هست که آخرینش شاید زلزله‌ای بود که در ژاپن آمد و بسیاری را بی‌خانمان کرد ولی مردم ژاپن با صبر و حوصله این غم بزرگ را تحمل کردند. درحالی که خانه و زندگی آنها ویران شده بود، وقتی به آنها گفته شد بروند در فروشگاه‌ها آذوقه بگیرند در یک صف مرتب ایستادند و وارد فروشگاه شدند و هر کس مایحتاج روزانه خود را برداشت و کسی با ولع و طمع اجناس را جمع نکرد. حتی تصویری دیدم از یک چهارراه که ساختمان‌ها خراب شده بود و چیزی جز یک چراغ راهنما باقی نمانده بود ولی با این حال یک مرد پشت آن منتظر بود که چراغ سبز شود. اینها همه نشانه‌های توسعه فرهنگی هستند یعنی روی فرهنگ یک جامعه کار شده است. متأسفانه در مملکت ما این اتفاق نیفتاده است. 

این هنرمند تصریح کرد: اولین سرمشق ما در اول ابتدایی «ادب، آداب دارد» بود. در اوایل قرن بیستم در کشورهای جهان سوم کسانی آمدند و آداب معاشرت را به سلاطین و پادشاهان یاد می‌دادند که چگونه قاشق و چنگال به دست بگیرند، چگونه معاشرت کنند، چگونه حرکت کنند و ... . جالب است که هنرمندان خوشنویس ما با صبر و متانت پایه‌گذار و پیشگامان توسعه فرهنگی در ایران بودند با همان سرمشق‌هایی که می‌دادند ولی هیچکس از مسوولان فرهنگی در آن دوره توجهی به زحمات این بزرگان نمی‌کرد. کار خودجوش هنرمندان ما که شاگرد پرورش دادند باعث شده که هنر امروز سرپا بایستد وگرنه امروز هنری به عنوان هنر مدرن و معاصر نداشتیم. هیچ حمایتی از هنرمندان این مرز و بوم آن طور که شایسته آنها بوده نشده است. زبان ما بسیار غنی است و خط چهره زبان ماست. خوشنویسی چهره زبان ما را زیبا می‌کند و اگر این خوشنویسی نبود، چهره زبان ما زیبا نبود. خوشنویسان ما این زحمات را بدون توقع کشیدند. 

بهبهانی بیان کرد: متأسفانه آن توسعه فرهنگی که شایسته آن هستیم را نداشته‌ایم و اینکه شخصیت‌های بزرگ ما چون مولانا توسط ترک‌ها مصادره شده است. مصادره معماری بادگیرها توسط اعراب امارات و امروز هم دست انداخته‌اند روی شیوه‌های خوشنویسی و می‌خواهند آنها را از آن خود کنند. اگر گروه‌های فرهنگی و هنری که از تجمع اهالی فرهنگ و هنر تشکیل می‌شود نباشد برای ما چیزی باقی نخواهد ماند؛ چون ارزش و اهمیتی که باید به هنر داده شود را نمی‌بینیم و اگر بود وضعیت اقتصادی ایران این چنین نمی‌شد. 

مصری پور، مدیرعامل بنیان مهستان هنر هم در بخش پایانی آئین رسمی آغاز به کار این بنیان طی سخنانی فهرست‌ برنامه‌های بنیان مهستان هنر را چنین برشمرد: اصالت سنجی و کیفیت آثار هنری، بزرگداشت مفاخر عرصه هنر، پژوهش هنر، طراحی برنامه‌های مناسب اکسپوها و جشنواره‌های هنری، برپایی نمایشگاه‌های فردی و گروهی، آموزش در قالب نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی. 

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های برگزار شده توسط مهستان هنر، تکنیک محور نخواهد بود بلکه محتواگراست و تغیر ذائقه و الگوسازی را پیگیری خواهیم کرد. برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنرمندان داخلی در خارج از کشور و برعکس، موجب تقویت روح صلح دوستی میان ملت‌ها خواهد شد. 

مصری‌پور با اشاره به تقویم اجرایی بنیان مهستان هنر تصریح کرد: همایش مروری بر هفتاد سال هنر مدرن ایران یادواره جلیل ضیاپور پایه‌گذار هنر مدرن در ایران همراه با برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان ۷۰ سال اخیر ایران در فرهنگسرای نیاوران از ۱۰ الی ۱۷ تیرماه امسال برگزار خواهد شد. 

مدیرعامل بنیان مهستان هنر با بیان اینکه برپایی ۳۰ کارگاه‌ آموزشی با همکاری دانشگاه فرشچیان و فرهنگستان هنر در دستور کار امسال ماست، افزود: بزرگداشت استاد چکنواریان در مهرماه امسال و بزرگداشت سلطان محمد نقاش هنرمند بزرگ ایران را در آذرماه در مجموعه فرهنگستان هنر در دستور کار بنیان داریم. 

وی تاکید کرد: جایزه ملی مهستان در هنر نقاشی و خوش‌نویسی نیز در دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، همچنین ۱۵ نشست هنری با حضور اساتید هنر ایران در محل فرهنگستان هنر و سه مرکز معتبر فرهنگی تهران جزو برنامه‌های ماه‌های آتی است. 

مدیرعامل بنیان مهستان هنر بیان‌ کرد: نمایشگاه‌های خارج از کشور هنر مدرن ایران را هم در اسفند ۱۴۰۱ خواهیم داشت. 

همچنین مصری‌پور از برگزاری جایزه بین‌المللی بختیاری و برپایی اولین اکسپو بنیان مهستان هنر در بهار ۱۴۰۲ خبر داد. 

محمدعلی سبزه کار هنرمند خوشنویس و ادیب، بنفشه مصری پور مدیرعامل، علی سلیمانی خوشنویس، محمد امین عبدالمطلبی خوشنویس و عکاس، احمد کاظمی فرد خوشنویس و عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور، علی رضایی و فردوس مجیبی، ایرج میرزا علیخانی اعضای هیأت موسس مهستان هنر را تشکیل می‌دهند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها