{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگرانی هنرمندان روسیه از عواقب امضای نامه ضد جنگ

نگرانی هنرمندان روسیه از عواقب امضای نامه ضد جنگ
کدخبر : 12168
خبرنگار:

۱۳ هزار نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در روسیه نامه‌ای سرگشاده را در مخالفت جنگ با اوکراین در Google Docs امضا کردند که می‌تواند برایشان عواقب جدی شخصی و حرفه‌ای داشته باشد.

هنرام‌روز: فعالان مخالف جنگ با اوکراین در عرصه فرهنگ و هنر روسیه می‌گویند: «هر چیزی که می‌گوییم می‌تواند در آینده بر علیه ما استفاده شود.»

کاتیا دولینینا، مدیر تئاتر موسکینو در مسکو یکی از مخالفان جنگ با اوکراین بود. او سه روز پس از اعلام مخالفت و امضای نامه در تاریخ ۲۸ فوریه مجبور شد که از سمتش در این خانه تئاتر استعفا دهد.

او به آرت نت نیوز گفته: «با من تماس گرفتند. می‌توانستم بیانیه‌ای بنویسم و اعلام کنم که نام من به اشتباه در لیست امضا کنندگان قرار گرفته، اما مخالفت کردم.»

بنابراین قرار شد که محل کارش را پایان وقت اداری دوشنبه ترک کند.

دولینینا می‌گوید، من اولین نفر بودم اما اخرین نفر نیستم. او در ادامه می‌گوید از دست دادن شغلم برایم شوکی بزرگ بود. می‌دانستم که اگر به تظاهرات بروم و دستگیر شوم شغلم را از دست می‌دهم، اما امضای نامه سرگشاده چندان خطرناک به نظر نمی‌رسید.

علاوه بر این گزارش‌های تایید نشده‌ حاکی از آن است که موزه هنرهای مدرن مسکو کارکنانی را که نامه ضد جنگ را امضا کرده‌اند، اخراج کرده است. این موزه به سوالات آرت نت نیوز پاسخ نداد. گفته‌می‌شود برخی از امضا کنندگان نامه، نام خود را از لیست امضا کنندگان خارج کردند. 

به گزارش نیویورک تایمز نامه ضد جنگ در مقطعی حدود ۱۷ هزار امضاکننده داشت.

در این بین نامه‌ای دیگر در فیس بوک خواستار استعفای ولادیمیر پوتین است. نامه‌ای از  طرف هنرمندان، معماران، طراحان، مورخان هنر، مورخان، کارمندان موزه‌ها، بایگانی‌ها و کتابخانه‌ها، مجموعه‌داران آثار هنری روسی که جنگ را محکوم می‌کنند.

ان‌ها اعتقاد دارند حذف پوتین از قدرت روسیه پایان دادن به جنگ است.

اما ترسی فراگیر از انتقام وجود دارد.

یک کارمند موزه که هر دو نامه را امضا کرده و خواسته نامش فاش نشود، به آرت نت نیوز گفت: «هر چیزی که اکنون می‌گوییم می‌تواند در آینده علیه ما استفاده شود. ما نمی‌دانیم فردا یا دو ساعت دیگر چه اتفاقی می‌افتد. ما نمی دانستیم که روسیه به اوکراین حمله می‌کند. هیچ کس نمی توانست این را تصور کند. اکنون هر چیزی ممکن است. ما می دانیم که ضربه بعدی علیه مخالفان داخل روسیه خواهد بود.»

انتشار نامه‌هایی در مخالفت با سیاست‌های روسیه می‌تواند منجر به قطع روابط بین‌المللی و تعطیلی نهادهای فرهنگی خصوصی یا دولتی شود و این به اقتصاد شکننده فرهنگ روسیه اسیبی جبران ناپذیر می‌زند.

در حال حاضر، برخی از نمایشگاه‌های روسیه در خارج از کشور لغو شده است. غرفه روسیه در دوسالانه ونیز تعطیل شد. 

تعدادی از موزه‌های خصوصی و حتی دولتی در روسیه برنامه‌های خود را در طول جنگ متوقف کرده‌اند. هنرمندان ایسلندی Ragnar Kjartansson اجرای برنامه ریزی شده با حضور هنرمندان اوکراینی و روسی را که در ماه مارس برنامه ریزی شده بود را لغو کردند.

گالری ترتیاکوف در مسکو قصد داشت آثاری را برای نمایشگاه واسیلی کاندینسکی به رم قرض دهد و نمایشگاهی از هنرهای معاصر هند را میزبانی کند. به گفته یکی از افراد تیم برگزارکننده این برنامه، نمایش اول اکنون در خطر لغو است و دومی لغو شده‌است.

در حال حاضر برای فعالان فرهنگی و هنری که مخالف جنگ هستند، آینده نامشخص است...

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها