حتی میشود پشهها را هم دوست داشت/ «مهمونی»، ایرج طهماسب و هنر شخصیتپردازی
یادداشتی از حسین جوانی: سالهاست مهمان خانههای ماست. مرد آرام و مؤدبی که لبخندی دلنشین و چشمانی مهربان دارد. احترام همه را نگه میدارد، اهل تساهل و تسامح است و دوستدارِ سنتها و آیینها. اما نه برایمان تکراری شده و نه کاری کرده و حرفی زده که ما را برنجاند. با این همه حُسن و نیکویی و خاطره نمیشود دوستش نداشت.
به گزارش هنر امروز، طهماسب چه به عنوان خالق مجموعهی «کلاه قرمزی» یا «مهمونی» و چه بازیگرِ «آقای مجری»، مدیر و بازیگر درجه یکیست. وقتی صداپیشگان و عروسکگردانها در حال بداههپردازی موقعیتی داستانی هستند، در لحظه بازی میکند، به همراه آنها پیش میرود و با عروسکها جوری برخورد میکند که گویی بازیگرانی زنده هستند. این گونه است که صحنه شکلی قابل باور به خود گرفته و عروسکها بیننده را با خود همراه میکنند.
طهماسب به واسطهی اینکه شخصیتهای حاضر در صحنه عروسک هستند و مخاطب برنامه بچهها، کمفروشی نمیکند. طی سالها، بهترین متخصصان هر حوزهای، پشت دوربین طهماسب و در کنار «آقای مجری» بودهاند. از حمید جبلی و مرضیه محبوب و محمدرضا علیقلی بگیرد تا مجید میرفخرایی و مهرداد میرکیانی و میثم مولایی. تازه جدای از هنرپیشگان مهمان و صداپیشگانی نظیرِ محمد بحرانی، کاظم سیاحی و بهادر مالکی که به واسطهی حرف زدن به جای عروسکها شهرت و محبوبیتی مضاعف پیدا کردهاند. بدین ترتیب، عروسکهایی برگرفته از زندگی روزمرهی مردم ایران این امکان را مییابند که تا زیر چتر حمایت این هنرمندان کاربلد تکتک جزئیات و خصوصیاتشان را به نمایش بگذارند.
هنر اصلی طهماسب حفظ درونمایهی اصلی «کلاه قرمزی» در قالب تمامی برنامهها و فیلمهایی بوده که ساخته. آثاری در ستایش زندگی که تنها هدف آنها ایجاد توجه نسبت به موقعیتهایی از زندگیست که اکثر ما به آنها بیتوجه هستیم. تنها با این پسزمینهی ذهنی میتوان به سراغ عروسکهایی رفت که در زندگی عادی هیچ توجهی به آنها نداریم اما در کنار «آقای مجری» تبدیل به شخصیتهای دوست داشتنی میشوند.
ایرج طهماسب از قدرنادیدهترین هنرمندان سینما و تلویزیون است. کسی که کارهایش اینقدر ساده روایت میشود که جدیشان نمیگیریم اما هنر او دقیقا اتفاقی است که در مورد پشه در «مهمونی» افتاده. هنر تبدیل موجودات منفور به شخصیتهای دوست داشتنی با معجزه شخصیتپردازی.