{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیا بازیگران و هنرمندان باید سیاسی باشند؟

آیا بازیگران و هنرمندان باید سیاسی باشند؟
کدخبر : 14853

مصطفی آل احمد(نویسنده) در پیج شخصی‌اش، درباره اخلاق و منش هنرمندان، متنی را به اشتراک گذاشت.

به گزارش هنر ام‌روز، مصطفی آل احمد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من می‌پرسم آیا انسان باید سیاسی باشد؟ زیرا هنرمندان نیز پیش از آن‌که هنرمند باشند، انسان هستند. سیاسی بودن به معنی فعال سیاسی نیست، بلکه به معنی داشتن بینش سیاسی است و البته موضع‌گیری در برابر سیاست‌ها. در جامعه امروزی هر انسانی ماقبل شغل و نقش‌های اجتماعی که ایفا می‌کند، یک شهروند به‌شمار می‌آید. هنرمندان نیز ربات نیستند که برای آن‌ها یک وظیفه و برنامه مشخص تعریف شده باشد، بلکه آن‌ها نیز شهروند هستند و از این رو وظایف شهروندی دارند. انسان امروز، غارنشین نیست و سیاست به همه‌ی ابعاد زندگی ما گره خورده است. کمیت، کیفیت و قیمت نانی که می‌خوریم سیاسی است، آموزش و پرورش، اقتصاد و محیط زیست ما به سیاست‌ها مربوط می‌شود. فقر، اعتیاد، فحشا و دیگر آسیب‌های اجتماعی و همچنین همه‌ی جزئیات زندگی ما نتیجه‌ی سیاست‌هاست و از این رهگذر انسان‌ها در هر شغل و موقعیتی نمی‌توانند سیاست را نادیده بگیرند.

اگر انسان باید سیاسی باشد که باید باشد، بازیگر نیز تنها بازیگر نیست، هنرمند تنها هنرمند نیست، نویسنده تنها نویسنده نیست اگر در مرحله نخست انسان نباشد و انسانیت یعنی متعهد به اخلاق انسانی بودن.

هنرمندان تافته‌ی جدابافته از اجتماع نیستند. آن‌ها نیز مانند دیگر اقشار جامعه پیش‌از این که به هنر اشتغال داشته باشند انسان هستند. از سوی دیگر گروه‌های مرجع مانند هنرمندان و دانشمندان بی‌گمان رسالت بیشتری درباره مسائل اجتماعی دارند و از این رو شایسته است آن‌ها بیش و پیش از دیگران دغدغه‌مند باشند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها