{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

"نام او را بازگردان"؛ کتاب‌هایی که نمی‌دانستید به قلم زنان نوشته شدند

"نام او را بازگردان"؛ کتاب‌هایی که نمی‌دانستید به قلم زنان نوشته شدند
کدخبر : 1976
خبرنگار:

مجموعه‌ای از ۲۵ عنوان کتاب از نویسندگان زن که تاکنون با نام‌های مستعار مردانه منتشر می‌شده برای نخستین‌بار با نام اصلی نویسنده رونمایی می‌شود.

به گزارش هنرام‌روز به نقل از گاردین، جوایز ادبیات داستانی زنان بیلیز به مناسبت ۲۵ سالگی این جایزه با هدف قدردانی از زنان نویسنده‌ای که در طول تاریخ ناگزیر از انتشار آثارشان تحت نام‌های مستعار مردانه بوده‌اند، کارزاری با عنوان "نام او را بازگردان" برگزار خواهد کرد که به این ترتیب ۲۵ اثر از نویسندگان معروف زن که اغلب انها متعلق به قرن نوزدهم است و تا به امروز با نام مستعار نویسندگان مرد منتشر می‌شده است برای نخستین‌بار با نام اصلی نویسنده منتشر خواهد شد. 

کیت ماس، بنیانگذار و مدیر جایزه ادبیات داستانی زنان به شبکه بی بی سی گفت امیدوار است این ابتکار روند «قدرت بخشیدن به زنان» را ادامه دهد و « تعاملی را آغاز کند که متضمن آن شناختی باشد که شایسته‌اش هستند.» 

unnamed (2)

از مهم‌ترین  آثار این جشنواره، رمان «میدل مارچ» نوشته «ماری آن اوانز» است که بیش از یک قرن به عنوان اثری از «جورج الیوت» منتشر می‌شده است.  خانم «ماری آن اوانز» قدرت نویسندگی خویش را در نام مردانه جورج الیوت پنهان کرد. همان‌سان که جین اوستین نیز برخی از کتابهایش را با نام مستعار مردانه روانه بازار کرده بود. ماری در۲۲ نوامبر ۱۸۱۹ زاده شد و۲۲ دسامبر ۱۸۸۰ چند ماه بعد از ازدواجش درگذشت. او قلمش را در زمینه‌های روزنامه‌نگاری، نویسندگی، ترجمه و شاعری آزمود و هنوز هم یکی از قابل احترام‌ترین نویسندگان عصر ویکتوریا به شمار می‌رود. این کتاب نقطهٔ عطفی در تاریخ رمان محسوب می‌شود. بعد از «جین آستین»، هیچ نویسنده‌ای به اندازهٔ الیوت در آثارش صریحاً به بیان مشکلات اجتماعی و انتقادهای سیاسی نپرداخت. رمان‌های «افسانهٔ جوبال» و «فلیکس هالت افراطی» منحصراً آثار سیاسی او هستند.

«ماری آن اوانز» معتقد بود استفاده از نام مستعار موجب شده او از تمام امتیازهای معمول برای یک نویسنده برخوردار شود و همسرش «جورج لوئیس» نیز می‌گفت انتشار کتاب از نویسنده ناشناس و یا نام مستعار مردانه باعث می‌شود که این اثر فارغ از تعصب‌ها نسبت به نویسندگان زن مورد نقد و قضاوت قرار گیرد. 

unnamed (4)

رمان «میدل مارچ» که در یک نظرسنجی به عنوان برترین رمان بریتانیایی تمام دوره‌ها معرفی شده است سرانجام با نام اصلی نویسنده یعنی «مری آن اوانز» و به عنوان بخشی از کارزار "نام او را برگردان" از سوی جوایز ادبیات داستانی زنان بیلیز منتشر می‌شود. 

در این پروژه که در مجموع شامل انتشار ۲۵ اثر با نام اصلی نویسندگان است آثاری از  «ویولت پاژت» (با نام مستعار ورنوم لی) و «آرور دوپین» (با نام مستعار جورج سند) نیز حضور دارد. جورج سند نویسنده آرژانتینی بود که در قرن ۱۹ میلادی می‌نوشت و علاوه بر استفاده از نام مستعار مردانه برای انتشار آثارش همواره لباس مردانه می‌پوشید و در مکان‌های عمومی سیگار می‌کشید. 

آثاری از «مری برایت» با نام مستعار «جورج اگرتون»،《فرانسیس رولین» با نام مستعار «فرانک اِی رولین»، فاطمه فراهانی نویسنده ایرانی با نام مستعار شاهین فراهانی، و «آن پتری» با نام مستعار «آرنولد پتری» نیز در این مجموعه حضور دارند که قرار است به صورت الکترونیکی منتشر شود و جوایز ادبی بیلیز  ابراز امیدواری کرده از این طریق بتواند به دیده شدن نام اصلی این نویسندگان و دریافت اعتباری که سزاوار آن هستند کمک کند. 

unnamed (1)

جایزه ادبیات داستانی بیلیز زنان، که در گذشته با نام جایزه ادبیات داستانی اورنج (۱۹۹۶–۲۰۰۶) خوانده می‌شد، جایزه‌ای است که از سال ۱۹۹۶، هر سال به بهترین نویسنده زن با هر ملیتی در حوزه ادبیات داستانی که کتاب خود را به زبان انگلیسی در بازار کتاب بریتانیا نشر بدهد اهدا می‌شود. هدف از این جایزه مشارکت هر چه بیشتر زنان در امر نویسندگی است. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان به‌شمار می‌آید.

unnamed (5)

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها