{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی فیلم Goodfellas : شاهکاری از دنیای گانگستری

معرفی فیلم Goodfellas : شاهکاری از دنیای گانگستری
کدخبر : 13384

این فیلم محصول کمپانی برادران وارنر است که در سال 1990 میلادی اکران شد.


هنرام‌روز: فیلم رفقای خوب (Goodfellas) یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما در ژانر جنایی و گنگستری به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است. این فیلم محصول کمپانی برادران وارنر است که در سال 1990 میلادی اکران شد. در این فیلم بازیگران سرشناسی مانند رابرت دنیرو، ری لیوتا و جو پشی به ایفای نقش پرداختند. 

فیلم خارجی

سینمای مافیایی و گانگستری به‌عنوان یک زیرژانر جنایی به‌عنوان بخشی از تاریخ جنایت‌های سازمان یافته بازنمایی‌های متفاوتی در تاریخ سینما داشته است. در‌هالیود و آمریکا نیز ظهور این‌گونه فیلم‌ها منجر به ساخت آثار ماندگار و تاثیرگذاری شده است و کارگردان‌های به نامی‌در این سبک و سیاق فیلم‌های درخشانی را خلق کرده‌اند. جنایت سازمان یافته در آمریکا ریشه‌های خود را در قرن نوزدهم می‌بیند، اما ممنوعیت واردات مشروبات الکلی همراه‌ با مهاجرت ایتالیایی‌ها و ایرلندی‌ها، قرن بیستم را سکوی جهشی در این زمینه کرد.

این فیلم براساس کتابی به نام Wiseguy (اصطلاح عامیانه‌ای که به اعضای مافیا می‌گفتند) نوشته‌ی نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده است. کتاب براساس زندگی واقعی هِنری هیل، گانگستر سابق و خبر رسان اف‌بی‌آی نوشته شده است. اسکورسیزی در فیلم رفقای خوب درکنار ستایشی که از دنیای ظاهری گانگسترها به عمل می‌آورد، با هجو آن‌ها، سویه تاریک کاراکترشان را نشان می‌دهد. از این بعد او به لحنی شخصی و در اکثر جاها انتزاعی در بیان گانگسترها دست می‌یابد. در دنیای جعلی‌ای که گانگسترها برای هم از رفاقت و مردانگی دَم می‌زنند، رویای آغازین هِنری که     گانگستر بودن را از ریاست‌جمهوری آمریکا بهتر می‌داند، کم‌کم به کابوسی ترسناک و گریزناپذیر بدل می‌شود.

فیلم خارجی

در این فیلم هنری (با بازی ری لیوتا) جوانی با ریشه ایرلندی است که آرزو دارد به یک گنگستر معروف در محله ایرلندی‌های بروکلین تبدیل شود. به همین دلیل به یک باند خلافکاری ایتالیایی به ریاست پل سیسرو (با بازی پل سوروینو) وارد می‌شود. هنری کارش را به عنوان پادو شروع می‌کند و تلاش می‌کند تا اعتماد سایر اعضای باند را جلب کند. اما به دلیل اینکه اصالت ایتالیایی ندارد، رشد و ترقی در این باند برای او سخت است. با این وجود او رفته‌رفته در کنار دوستانش جیمی کانوی (با بازی رابرت دونیرو) و تامی دوویتو (با بازی جو پشی) رشد می‌کند و یک گروه سه نفره و مافیایی تشکیل می‌دهد تا به آرزوهایش برسد …

در فیلم رفقای خوب چیزی که بیشتر از بازی درخشان رابرت دنیرو بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بازیِ مرد کوتاه قامتی است که نقش بازیگر مکمل را در این فیلم داراست یعنی جو پشی در نقش تامی‌ که شخصیت یک گانگستر عصبی، شوخ طبع، خشن و بیرحم، عاشق و شاید دیوانه را بازی می‌کند و مکمل بی‌نظیری برای رابرت دنیرو بوده است. جو پشی به خاطر بازی درخشانش در فیلم Goodfellas موفق شد جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در سال ۱۹۹۱ از آن خود کند. اسکورسیزی در این فیلم نیز مانند خیلی از ساخته‌هایش بازیگوشانه عمل می‌کند و در روایتی که با دقت ساخته شده جایگاه ما به‌عنوان مخاطب را دست می‌اندازد و این مسئله دست آویز اصلی رفقای خوب است.

فیلم Goodfellas نسخه‌ای بهتر و متفکرانه‌تر از فیلم قبلی او Mean Streets است مخصوصا آنکه Goodfellas ما را بر آن می‌دارد تا بفهمیم چه کسی در فیلم برایمان داستان تعریف می‌کند. تامل در این باب که به حرف‌های چه کسی گوش فرا می‌دهیم و تمایل داریم سخنانش را قبول کنیم. این سوالی مهم بر بستر فیلمی‌ است که از ما خواسته است تا گانگسترها را انسان‌هایی در خور توجه بدانیم. هِنری هیل، راوی و کاراکتر اصلی فیلم به نظر مانند هدایت کننده و در نقش نگاه ما قرار دارد.

فیلم رفقای خوب با توجه به سایت متاکریتیک به صورت میانگین امتیاز 89 از 100 را از منتقدان دریافت کرده­است. این فیلم به باور بسیاری از منتقدین از جمله راجر ایبرت و مجلات مشهور سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و دومین فیلم گنگستری تاریخ سینما پس از فیلم پدرخوانده است. 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها