{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آخرین خودنگاره‌های هنرمندان، حقیقی ترین تصویر از زندگی ‌آن‌ها

آخرین خودنگاره‌های هنرمندان، حقیقی ترین تصویر از زندگی ‌آن‌ها
کدخبر : 1876
خبرنگار:

ون گوگ در سال 1889 قبل از درگذشتش در نامه‌ای به برادرش تئو نوشت: "می گویند شناختن خود سخت است. من هم باور دارم شناختن خود دشوار است. همچنین کشیدن نقاشی از خود هم دشوار است." از ون گوگ حدود 30 نقاشی سلف پرتره یا خود نگاره باقیست که با کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توانید مراحلی از زندگی این هنرمند را ببینید. او تنها هنرمندی نبود که سلف پرتره‌های زیادی از خود خلق کرد. گاهی آخرین سلف پرتره‌ها یا خودنگاره‌هایی که هنرمندان از خود کشیده‌اند حقیقی ترین تصویر از هنرمند هستند. در این گزارش چند مورد از آخرین خودنگاه‌های هنرمندان را می‌بینیم:

هنرام‌روز:

رامبراند 1669

یکی از معروفترین خودنگاره‌های رامبراند هنرمند عصر طلایی هلند و دوران باروک خودنگاره‌ای است که در سن 63 سالگی از خود ترسیم کرده‌است. در این تصویر توانایی هنری و تکنیکی هنرمند در بهترین حالت خود به نظر می‌رسد اما چهره با نگاهی غمگین و بی فروغ به مخاطب خیره شده‌است.

rembrandt

فریدا کالو 1944

ستون فقرات این هنرمند مرکزیکی در پی یک تصاوف در نوجوانی آسیب دید و سال‌ها درد و ناراحتی و عمل‌های جراحی متعدد را به او تحمیل کرد. فریدا کالو در تمام عمر مجبور به پوشیدن جلیقه‌ای مخصوص برای نگهداری از ستون فقراتش بود. او همچنین سال‌های زیادی از عمرش را روی تخت و به تنهایی سر کرد و خودنگاره‌هایی زیادی از خود کشید. اما آخرین خود نگاره این هنرمند او را در دشتی خالی نشان می‌دهد و جلیقه مخصوص و نشانه‌هایی از درد روی تنش هستند. او با صورتی اشکبار و با جسارت به بیننده نگاه می‌کند.

column

پابلو پیکاسو1972

این هنرمند اسپانیایی تا ساعاتی پیش از مرگش در سن 91 سالگی به نقاشی مشغول بود. آخرین سلف پرتره‌ای که از او باقی مانده  نشانه‌هایی از ترس و مرگ غریب الوقوع را نشان می‌دهد.

10531759au

سوفونیسبا آنگیسولا 1610

آخرین سلف پرتره باقی مانده از این هنرمند زن قرن 16 در ایتالیا نیز بر خلاف دیگر آثارش که سرشار از رنگ و تحرک هستند نشانه‌هایی از تیرگی و سکون در خود دارد.

sofia

خودنگاره فرانسیسکو گویا به همراه دکترش 1820

این هنرمند اسپانیایی در سن 79 سالگی و در سال 1819 دچار بیماری سخت شد و بعد از بهبود، این نقاشی خودنگاره به همراه دکترش را خلق کرد. در توضیح درباره این اثر نوشته است که نقاشی را به پاس قدردانی از زحمات دکتر و دوستش برای درمان و نجات جان او از یک بیماری سخت کشیده است. در این نقاشی گویا از درد ملافه را در دستش می‌فشارد و پژشک در تلاش است تا به او نوشیدنی بدهد.

goya

خودنگاره ادوارد مونش با ساعت و تخت 1940

این هنرمند نروژی سال‌های زیادی را در انزوا و بیماری زندگی کرد. او درباره خودش می‌گوید رنج‌های من بخشی از من و هنرم هستند. آخرین خودنگاره باقی مانده از او فیگورش را ایستاده بین تخت و ساعت نشان می‌دهد و پشت سرش دری باز ترسیم شده. تمامی این‌ها نشانه‌هایی از پایان هستند.

8226691b

لوسین فروید 2002

این هنرمند نیز تا هفته پایانی زندگی مشغول به نقاشی بود و در سال‌های پایانی عمرش خودنگاره‌های زیادی از خود خلق کرده‌است. آخرین خودنگاره او پرتره‌ای است که نشانه‌هایی از فشار زندگی در آن دیده می‌شود و سعی دارد کرواتاتش را از دور گردنش باز کند.

10454019ad

پیر بنار1930

آخرین خودنگاره این هنرمند فرانسوی هم مانند دیگرآثارش سرشار از رنگ‌های روشن است اما هنرمند در این خودنگاره از تماس چشمی با بیننده پرهیز می‌کند و چهره‌اش در سایه قرار گرفته است.

9099341ad

ون گوگ 1889

آخرین خودنگاره وینسنت ون گوگ مربوط به زمانی است که در روزهای آخر عمرش به خاطر فشار عصبی در آسایشگاه بود. در این خود نگاره  ون گوگ با نگاهی کم فروغ و از گوشه چشم به مخاطب نگاه می‌کند و شاید رنگ‌های سرد این تابلو نشانی از ناامیدی این هنرمند باشد. هر آن منتظر هستید که صورت داخل نقاشی از شما روی برگرداند.

shutterstock_editorial_10530808h

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها