{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سانسور، سریال «افرا» را با سر به زمین کوبید

 سانسور، سریال «افرا» را با سر به زمین کوبید
کدخبر : 7732

در واکنش به نظرخواهی خبرآنلاین، تعدادی از مخاطبان، پایان‌بندی «افرا» را غیر قابل قبول دانستند. برخی هم از این‌که روابط دختر و پسر، در این سریال با صراحت به نمایش درآمده است، انتقاد کردند. بسیاری هم به سانسور بخش‌هایی از این مجموعه تلویزیونی، اعتراض داشتند.

به گزارش هنر ام‌روز، سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و بازی پژمان بازغی، مهدی سلطانی، روزبه حصاری، محمد صادقی، مینا وحید، نسرین بابایی، سارا باقری و ...، بینندگان زیادی را جذب خود کرد؛ هرچند بسیاری از این مخاطبان، انتقادهایی جدی هم به این مجموعه تلویزیونی داشتند.

نظرخواهی خبرآنلاین درباره این سریال، نزدیک به ۵۰۰ کامنت را به دنبال آورد که از آن میان، نظر ۴۳۴ کاربر منتشر شد. جدا از کسانی که رضایت خود را از «افرا» اعلام کردند، بسیاری از نظردهندگان، از سانسور، ناتمام ماندن داستان، پایان بدِ سریال و حتی عادی جلوه دادن ارتباط دختران و پسران، اعتراض داشتند.

در ادامه، پاره‌ای از این نظرها را با هم مرور می‌کنیم.

«افرا»، طولانی و با پایانی ناقص

بسیاری از مخاطبان از پایان‌بندی سریال رضایت نداشتند و آن را بی محتوا دانستند و معتقد بودند که نویسنده نتوانسته داستان را به پایان برساند و گره‌های سریال را باز کند.

یکی از کاربران بی‌نام در همین زمینه نوشت: «خیلی بی‌محتوا تمام شد. نویسنده نمی‌دانست چگونه داستان را جمع کند. در صورتی که می‌توانست با کشته‌شدن مسعود، داستان جدیدی را بنویسد.»

مخاطبی با نام فرزاد نوشت: «تا قسمت ۳۷ داستان به اوج خودش رسید ولی از آن به بعد فیلمنامه ضعف خودش را نشان داد، دیگر حرفی برای گفتن نداشت و داستان با سر به زمین کوبیده شد. متاسفانه  هیچ سورپرایزی در آخر برای بیننده نداشت. درست عین سریال‌های دیگر.»

درسا که یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین است، نوشت: «پایان پر از ابهام و سر هم‌بندی بود که دوقسمت را خودسرانه حذف می‌کنند و بیننده با کلی سوال بی‌جواب مواجه می‌شود. من نمی‌دانم این کارگردان‌ها چطور اجازه می‌دهند با این شرایط صداوسیما، اعتبارشان از بین برود.»

یکی دیگر از کاربران بی‌نام هم نوشت: «یک نویسنده ناشی و کلی ببینده که سرِ کار بودند و رازهایی که آشکار نشدند، کجای این پایان غیر منتظره بود؟»

اخبار مرتبط:

صدا و سیما اعلام کرد: استقبال از سریال «افرا»، رکورد زده است

دلیل ترس بازیگر زن «افرا» از همبازی شدن با مهدی سلطانی چه بود؟

با کشتن شخصیت اصلی سریال «افرا»، ریسک کردیم

راز سر به مهر سریال "افرا" لو رفت

 

با جامعه به‌روز شویم، اما با رعایت اخلاق

تعداد کمی از کاربران خبرآنلاین، معتقد بودند که نباید روابط میان دختر  پسر نامحرم به این صراحت در تلویزیون نشان داده می‌شد تا قبح ماجرا ریخته شود. یکی از مخاطبان درباره این موضوع نوشت: «کاری با نقاط ضعف و قوت سریال ندارم اما کاش سازندگان «افرا» می‌دانستند که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و هرچیزی را نباید در تلویزیون به نمایش گذاشت.»

یکی دیگر از مخاطبان هم نظر داد: «نشان دادن عشق و علاقه افراد به یکدیگر هیچ ایرادی ندارد، اما کاش همه چیز را با صراحت کامل به نمایش نگذاریم.»

چنین نظرهایی، مخالفت برخی دیگر از مخاطبان را به دنبال آورد؛ از جمله، کاربری به نام امیرمسعود نوشت: «نشان دادن روابط دختر و پسر ایرادی ندارد چون ما نیز باید همگام با جامعه به روز شویم حتی اگر خودمان تمایلی به انجام چنین روابطی نداریم.»

محمد هم در این‌باره نوشت: «مهم این است که خارج از عرف چیزی را نمایش ندهیم، «افرا» چیزی را از عرف خارج نکرده است، موضوع اشتباهی را هم به تصویر نمی‌کشد، اما صراحتش خیلی زیاد است.»

مخاطب دیگری هم نوشت: «هرچیزی باید مطرح شود به آن پرداخته شود، خوب و بدش به نمایش دربیاید و راهکار مقابله با آن هم ارائه شود.»

سانسور، محتوا را بی معنی می‌کند

واکنش‌ها نسبت به محتوای سریال کاملا متفاوت بود، عده‌ای بسیار از آن استقبال کردند و عده‌ای دیگر آن را کامل بی‌معنی دانستند.

هادی نوشت: «ضعیف‌ترین فیلمنامه را داشت و قصه پر از تناقض بود وحید هدف از عدم گذشتن از خون پیمان را تنبیه حاج محمود اعلام می‌کرد اما در قسمت آخر دنبال این بود که بفهمد آیا به عمد کشته شده یا غیر عمد.»

مسعود هم نظر داد: «هرچند که پایان سریال چنگی به دل نمی‌زد، اما نشان دادن دغدغه جنگل‌بانان بسیار حائز اهیمت بود.»

مخاطب بی‌نام دیگری نوشت: «کاری با روند داستان ندارم اما همین که محتوای درستی از مشکلات روز جامعه را به نمایش گذاشت، کافی است.»

کاربری بدون نام هم نوشت: «روند سریال خیلی کند وخسته‌کننده بود. جوری که بسیاری حوصله نداشتند آن را دنبال کنند. کلا مدتی است که سریال‌های ایرانی فقط دنبال پرکردن زمان هستند و کیفیت را فدای کمیت می‌کنند و صدالبته بسیار کسالت‌آور و تنش‌زا هستند. طوری که بعد از پایان هر قسمت، نیم ساعت طول می‌کشید تا ناراحتی‌مان برطرف شود.»

مخاطبی دیگر هم تاکید کرد: «به نظرم آن غافل‌گیری و رازها اگر سانسور نمی‌شدند، سریال بهتری از آب در می‌آمد. قطعا این موارد جزو سریال بود که همه از آن حرف می‌زنند. این مشکل صدا و سیماست که ربط و بی‌ربط به سریال‌ها ممیزی می‌دهد و سانسور می‌کند؛ حتی مسائلی را که تو جامعه و خانواده‌ها به آشکاری دیده می‌شود.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها