{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج فیلم از «سینمای ژاپن» که نباید از دست بدهید

پنج فیلم از «سینمای ژاپن» که نباید از دست بدهید
کدخبر : 16286

کشور ژاپن بیشتر به واسطه‌ی صنعت انیمه‌اش معروف است اما نمی‌توان از سینمای غنی‌اش غافل شد.

هیچ فهرستی از بهترین فیلم های ژاپنی ساخته شده نمی‌تواند تاریخ سینمای ژاپن را به درستی پوشش دهد. ژاپن تقریباً از سال 1897 فیلم می‌سازد و فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است.  فیلم‌ های ژاپنی با داشتن فیلم‌نامه‌های جذاب، بازیگرانی با استعداد و کارگردانانی خلاق و صاحب سبک توانسته است طرفداران بیشماری را کسب کند. فیلمسازان ژاپنی مانند آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Koreeda) و تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano) فیلم‌هایی ساخته‌اند که اهمیت آن‌ها برای تماشاگران فرامرزی نیز به خوبی روشن است. در ادامه به معرفی پنج فیلم ژاپنی مشهور و زیبا می‌پردازیم. 

فیلم «جنگل سوگوار» (The Mourning Forest)​

فیلم The Mourning Forest محصول سال 2007، روایت‌گر پرستاریست که در خانه‌ی سالمندان مشغول به کار است و غم از دست دادن فرزندش را به دوش می‌کشد. در این بین با یک مرد مسن که از زوال عقل رنج می‌برد، آشنا می‌شود. این پیرمرد در جست جوی چیزی در ارتباط با همسر مرحومش در جنگلی محلی می‌گردد.

چرا باید فیلم The Mourning Forest را دید؟

این فیلم یکی از بهترین فیلم های ژاپنی است که حتی توانست در شصتمین جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ (Grand Prix) شود و نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. بازی‌های تاثیر گذار بازیگران و تجربه‌ی درامی تلخ و تاثیر گذار همراه با عناصری چون طبیعت و دلتنگی از عللی است که نباید از تماشای این فیلم غافل شد.

فیلم خارجی

فیلم «نبرد سلطنتی» (Battle Royale)

فیلم Battle Royale بر اساس رمانی به همین نام نوشته کوشون تاکامی (Koushun Takami) ساخته شده و از برترین فیلم های ژاپنی است. فیلم جامعه‌ی ژاپن را در زمان نامشخصی به تصویر می‌کشد و سپس گروهی دانش آموز دبیرستانی به اجبار دولت مجبورند تا سرحد مرگ با یکدیگر بجنگند.

چرا باید فیلم Battle Royale را ببینیم؟

این فیلم بی شک یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های کالت ژاپنی است که بعدها اقتباس‌های متعددی از روی آن ساخته شد و آغازگر یک ایده بود. برای مثال داستان فیلم «The Hunger Games» به قلم سوزان کالینز، شباهتی بی‌اندازه با این فیلم دارد. این فیلم یک کمدی سیاه با خشونت‌های بسیار است و نقدی بر سیستم پدرسالارانه و همچنین سیستم آموزشی به شدت رقابتی ژاپن دارد به همین دلیل فیلم نبرد سلطنتی توانسته در میان بهترین فیلم های ژاپنی قرار بگیرد.

فیلم خارجی

 

 فیلم «آتش‌بازی‌» (Hana-bi)

فیلم Hana-bi یا Fireworks روایت‌گر پلیسی‌است که دخترش را از دست داده و همسرش به سرطان مبتلاست. او پس از یک اتفاق غم انگیز از کارش استعفا می‌دهد. در حالی که درگیر عذاب وجدان و جبران گذشته‌اش است به دنیای خلافکاران وارد می‌شود.

چرا باید فیلم آتش بازی را ببینیم؟

تاکشی کیتانو با فیلم آتش بازی روح تازه‌ای به سینمای ژاپن دمید. Hana به معنای گل و نماد زندگی و bi به معنای آتش اسلحه و به شکلی نماد مرگ است. پس همان طور که از اسم فیلم بر می‌آید، عناصر اصلی فیلم مرگ و زندگی است. این فیلم موفق شد جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند. اکر قصد تماشای یکی از بهترین فیلم های ژاپنی را دارید، آتش بازی گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

 

فیلم خارجی

 فیلم «چهره دیگری» (The Face of Another)

فیلم چهره دیگری، یکی از شاهکارهای هیروشی تشیگاهارا، بر اساس رمانی به همین نام اثر کوبو آبه (Kōbō Abe) ساخته شده است.

فیلم درباره‌ی تاجریست که صورتش در یک سانحه آتش سوزی دچار آسیب شدید می‌شود. پزشک برای مرد نقابی شبیه چهره‌ی فرد دیگری درست می‌کند و بعد از آن شخصیت فرد نیز دچار تغییر می‌شود.

چرا باید فیلم The Face of Another را ببینیم؟

کوبو آبه یکی از بزرگترین نویسندگان ژاپنی بوده که همکاریش با تشیگاهارا یکی از بهترین فیلم های ژاپنی را رقم زده است. فیلم دارای مضمونی عمیق و تاثیرگذار است و از لحاظ شخصیت پردازی در سطح بالایی قرار دارد. فیلم دنیایی که هر یک از ما در آن زندگی می‌کنیم را به تصویر می‌کشد، دنیایی که انسان‌هایش شخصت اصلی خود را پشت نقاب‌هایی پنهان می‌کنند.

فیلم خارجی

 

 

 فیلم «قرار گرفتن در معرض عشق» (Love Exposure)

سیون سونو در این فیلم 4 ساعته درامی متفاوت را کارگردانی کرده است. یو هوندا پسر مسیحی معتقدی‌است که پنهانی از مردم عکس می‌گیرد و سرانجام عاشق دختر افراطی می‌شود که عضو فرقه‌‌ای عجیب است.

چرا باید این فیلم را دید؟

شاید نام سیون سونو را با فیلم جنجالی Cold Fish شنیده باشید. سونو در 17 سالگی بعد از فرار از خانه به یک فرقه‌ی مسیحی پیوست که بعدها الهام بخش این فیلم شد. شاید با دیدن زمان فیلم شوکه شوید اما اتفاقات این فیلم به گونه‌ای سرگرم کننده است که به هیچ وجه گذر زمان را متوجه نخواهید شد.

فیلم خارجی

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها