{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ده اصطلاح مهم که علاقه‌مندان سینما باید بدانند

ده اصطلاح مهم که علاقه‌مندان سینما باید بدانند
کدخبر : 16533

سینما هم مانند هر رشته دیگری برخی اصطلاحات تخصصی دارد.

همه‌ی علاقه مندان سینما د.وست دارند بعد از تماشای فیلم درباره‌ی آن حرف بزنند و تحلیل و نظر خود را بیان کنند، برای این کار خواندن و یادگیری  اصطلاحات سینمایی  می‌تواند مفید باشد. پس اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به سینما هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فلاش بک

ارجاع به گذشته یا پس نگاه ویا بازگشت به گذشته را باقطع نمایش زمان حال روایی فیلم، فلاش بک می گویند. فلاش بک آسان ترین تمهید برای دادن اطلاعات به تماشاگر است و به همین دلیل می تواند به بدترین شکل استفاده شود.

فلاش فوروارد

فلاش فوروارد کارکردی عکس فلاش بک دارد. فلاش بک ، ارجاع به گذشته است وفلاش فوروارد قطع زمان حال داستان فیلم وارجاع به آینده است . ازاین تمهید سینمایی به زیبایی در فیلم « به اسبها شلیک می کنند مگرنه ؟» استفاده شده است.

ملودرام

 ملودرام واژه‌ای با معنای بسیار وسیع و متنوع است که از ترکیب دوکلمه ملودی ودرام ( نمایش ) پدید آمده است . ملودرام را به طور دقیق نمی‌توان ژانری مستقل محسوب کرد. در ابتدا هرفیلمی که در آن از عنصر موسیقی برای تحریک احساسات استفاده می شد، ملودرام لقب می‌گرفت.

دکوپاژ

یکی از وظایف مهم و اصلی کارگردان است که قبل از فیلم‌برداری انجام می‌شود. دکوپاژ کردن یک صحنه شامل انتخاب محل قرارگیری دوربین، نحوه حرکت آن، نوع نورپردازی و زاویه آن، اندازه نما، دیالوگ‌ها و… می‌شود. دکوپاژ در واقع به تصویر در آوردن فیلم‌نامه است.

فیلم خارجی

 

 

پانا ویژن
نوعی روش فیلمبرداری برای نمایش بر رویپرده ی عریض است که برروی فیلم نگاتیو70 میلیمتری انجام می شود. سپس این نگاتیو یاروی فیلم پوزتیو 70 میلیمتری نمایش داده می شود یا ازطریق عدسی آنا مورفیک روی فیلم 35 میلیمتری چاپ می گردد. درنهایت فیلم 35 میلیمتری به وسیله ی عدسی دیگری منبسطوروی پرده ی نمایش تابانده می شود.

ایستمن کالر

 نوعی نسخه‌ی منفی فیلم رنگی است که پس از تکنی کالر وبرای رفع نقایص آن ابداع شد. درتکنیک تکنی کالر به علت استفاده ازسه نوار فیلم، دوربینی سنگین تر وبزرگتر ازدوربینهای عادی لازم بود اما فیلم رنگی ایستمن کالر در دروبینهای عادی قابل استفاده بود. همچنین سهولت کار وارزانی وامکان چاپ درتمامی لابراتورهای چاپ رنگی ازدیگر مزایای ایستمن کالر است.

پن

حرکت دوربین برمحو ر ثابت به سمت راست وچپ مانند آدمی که ثابت ایستاده وبا گردش سرحول محور گردن، به سمت راست یا چپ نگاه می کند. این نگاه ممکن است نرم و آرام یا تند وسریع باشد.

پن شلاقی

چرخش سریع دوربین ازنقطه ای به نقطه ی دیگر که دراثر آن تصویر ناواضحی ازصحنه یا صحنه ها به چشم تماشاگر می‌آید. این تمهید معمولا برای نقطه گذاری درفیلمهای خاصی به کارمیرود.

فیلم خارجی

 

دوربین روی دست

دراین روش، دوربین یا دردست قرار می گیرد یا به بدن فیلمبردار وصل می شود و برای فیلمبرداری فضاهای شبه مستند وخبری وتاثیر گذار به کار می رود. مانند فیلم های مستند جنگی شهید آوینی (روایت فتح).

اسلپ استیک

 اسلپک استیک به نوعی ازفیلمهای صامت کمدی گفته می شود که عنصر تحرک وبزن وبکوب درآنها چشمگیراست. بنیانگذار این نوع کمدی، « مک سنت» آمریکایی است. این نوع در سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ رواج داشت اما به تدریج افول کرد. فیلمهای آن دوره « هارولد لوید» و« لورل وهاردی» ازجمله‌ی این کمدی است.

فیلم خارجی

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها