{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سینمای افغانستان و دومین غیبت متوالی در جوایز اسکار

سینمای افغانستان و دومین غیبت متوالی در جوایز اسکار
کدخبر : 2569

سینمای افغانستان امسال نیز همچون سال ۲۰۲۰ نماینده ای در شاخه بهترین فیلم بین المللی جوایز سینمایی اسکار نخواهد داشت.

به گزارش هنرام‌روز، شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار، امسال میزبان ۹۳ فیلم از کشورهای مختلف جهان خواهد بود، اما سینمای افغانستان همچون دوره گذشته در این رویداد غایب خواهد بود. 

امسال در ابتدا شایعاتی درباره احتمال معرفی فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی به عنوان نماینده رسمی سینمای افغانستان در اسکار ۲۰۲۱ مطرح شد اما ظاهرا کمیته اسکار سینمای افغانستان امسال هیچ اثری را برای بررسی به آکادمی ارسال نکرده و یا فیلمسازان تمایلی به ارسال آثارشان نداشته اند.

فیلم «مردن در آب مطهر» در فهرست اولیه هیات انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار نیز حضور داشت. 

برادران محمودی پیش از آن نیز سه بار با فیلم هایشان سینمای افغانستان در جوایز اسکار نمایندگی کردند؛ در سال ۲۰۱۴ با فیلم «چند متر مکعب عشق»، ۲۰۱۶ با فیلم «رفتن» و در سال ۲۰۱۸ با فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» با نام بین المللی «رونا، مادر عظیم». 

سال گذشته فیلم «حوا، مریم، عایشه» به کارگردانی صحرا کریمی به عنوان نماینده سینمای افغانستان در جوایز اسکار انتخاب شد اما آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در نهایت این فیلم را به دلیل عدم مشروعیت کمیته ملی معرفی کننده این فیلم، واجد شرایط رقابت در جوایز ندانست.

سینمای افغانستان از سال ۲۰۰۲ با فیلم «رقصنده آتش» ساخته جواد واصل برای نخستین بار پا به عرصه ر قابت اسکار بین المللی گذاشت و تاکنون ۱۴ بار در این جوایز حضور داشته اما تاکنون نتوانسته به جمع نامزدهای اولیه و یا نهایی این شاخه راه یابد. 

عتیق رحیمی و صدیق برمک نیز دو سینماگر دیگر افغانستانی هستند که هر کدام دو بار با آثارشان در رقابت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان حضور داشته اند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها