{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ایا واقعا ونگوگ در طول زندگی‌اش تنها یک تابلو فروخت؟

ایا واقعا ونگوگ در طول زندگی‌اش تنها یک تابلو فروخت؟
کدخبر : 16284
خبرنگار:

در خصوص وینسنت ونگوگ هنرمند هلندی حکایتی مشهور وجود دارد که می‌گوید این هنرمند در طول زندگی خود موفق شد که تنها یکی از تابلوهایش را بفروشد. مارتین بیلی پژوهشگر اثار و زندگی ونگوگ اما در مطلبی که چندی پیش در وب سایت ارت نیوز پیپر منتشر شده می‌گوید اینطور هم نبوده و نامه‌های باقی مانده از این هنرمند نشان می دهد که در طول زندگی اش بیش از یک تابلو فروخته. علاوه بر این برادر این هنرمند یعنی تئو ونگوگ دلال آثار هنری و در یک گالری معتبر مشغول به کار بود. او می توانست هزینه‌های زندگی ونگوگ را تامین کند. این درست است که ونگوگ مانند ثروتمندان زندگی نمی کرد اما تعداد آثار باقی مانده از این هنرمند و حجم رنگی که در آثارش استفاده شده نشان از این دارد که این هنرمند چندان هم فقیر نبوده.

هنرام‌روز: آثار هنری به جای مانده از ونگوگ در دسته بندی ارزشمندترین آثار هنری جهان قرار می گیرند امام عمده شهرت این هنرمند پس از مرگش اتفاق افتاد و در زمان زندکی‌اش با استقبال خریداران مواجه نشد.

گفته می‌شود ونگوگ نابغه‌ای منزوی بود و از تمامی نهادهای هنری دوری می‌کند. اما این کاملا درست نیست. او در دو سال اخر زندگیش و حداقل بین هنرمندان پیشروی دوره خود به هنرمندی شناخته شده تبدیل شد.

اغلب گفته می شود این هنرمند در طول زندگی خود تنها یک تابلو فروخت. این تابلو با عنوان تاکستان قرمز(نوامبر ۱۸۸۸) توسط انا بوخ هنرمند بلژیکی در نمایشگاهی در بروکسل در سال ۱۸۹۰ خریداری شد. 

در میان نامه‌های باقی از وینسنت ونگوگ به دوستان و برادرش اطلاعاتی از فروش چند اثر دیگر هم بر جای مانده‌است.

38984FAD-FFA2-41D5-A7A2-5F160296A779

در این بین شواهدی وجوددارد که نشان می دهد یکی از خودنگاره های او توسط دلالان انگلیسی آرتور سولی و ویلیام لوری خریداری شده. این شواهد در نامه ای از تئو، برادر وینسنت در اکتبر ۱۸۸۸ آمده است، اگرچه تابلوی خودنگاره در حال حاضر موجود نیست.

در سال ۱۸۸۴ و زمانی که ونگوگ با والدینش زندگی می‌کرد و هنرمندی تازه کار بود یک زرگر بازنشسته آنتون هرمانس از او خواست تا برایش ۶ تابلوی منظره بکشد تا در اتاق غذاخوری خانه‌اش نصب کند. در این بیت مشکلاتی ایجاد شد و سفارش دهنده در نهایت فقط ۲۵ گیلدر (در آن زمان حدود ۲ پوند) به ونگوگ داد که هزینه رنگ این تابلوها را هم به سختی تامین می‌کرد.

چند سال بعد این هنرمند در پاریس پرتره یکی از دوستانش که وسایل هنری و رنگ می‌فروخت را کشید و ۲۰ فرانک (در آن زمان حدود ۱ پوند) دریافت کرد. 

اگرچه این تابلو به طور قطعی شناسایی نشده اما عکسی سیاه و سفید از سال ۱۹۲۷ باقی مانده و اثری در ان دیده می‌شود که امکان دارد همین تابلو باشد.

ونگوگ همچنین در نامه‌ای برای برادرش تئو نوشت که یک تابلوی طبیعت بیجان که در واقع از روی یک ماهی دودی نقاشی کرده بود را با یک فرش عوض کرده است.

او در اکتبر ۱۸۸۸ هم برای برادرش نوشت که یک مطالعه (احتمالا یک تابلوی رنگ روغن) را به یک فروشنده آثار هنری «آتاناس باگ» در پاریس فروخته است.

با تمام این اوصاف حجم فروش آثار ونگوگ نسبت به هزاران نقاشی که کشید اندک است و با وجود حمایت و تشویق همکاران آوانگاردش مردم آثار ونگوگ را نپذیرفتند.

در این بین کسی به قیمت فروش تابلوی تاکستان قرمز توجهی نشان نداده است. انا بوخ خریدار این اثر تابلو را به قیمت ۴۰۰ فرانک (در آن زمان حدود ۱۶ پوند یا به پول امروزی حدود ۵۰۰ پوند) خرید. ۴۰۰ فرانک آن زمان قیمت خوبی برای اثری از یک هنرمند تازه کار بود. مبلغی معادل کمک هزینه دو ماه زندگی وینسنت ونگوگ در آرل که برادرش تئو برایش می‌فرستاد. یا اجاره دو سال خانه زرد. قیمت تابلوی ونگوگ حتی گرانتر از آثار گوگن بود. تئو در سال ۱۸۹۰ دو تابلوی گوگن را به قیمتهای ۲۰۰ و ۳۰۰ فرانک فروخت. 

با توجه به اینکه تئو برادر ونگوگ در گالری معتبر Boussod & Valadon مشغول به کار بود احتمالا با تکیه بر تجربه کاری اش ترجیح می داد که ونگوگ به جای اینکه تعداد زیادی از آثارش را با قیمت کم بفروشد، تنها چند اثرش را با قیمت بالا بفرشد.

وینسنت ونگوگ مطمئنا هنرمندی خوش شانس بود چرا که برادرش فروشنده‌ای موفق در زمینه آثار هنری بود و منابعی را در اختیار داشت تا به وینسنت کمک هزینه‌ای منظم بدهد تا این هنرمند نقاشی کند. این دو برادر بی وقفه درباره هنر صحبت می کردند و یکی از اشتراکات مهم انها بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها