{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«پیام صلح را بر بال‌هایت می‌نویسم و تو در سراسر جهان پرواز خواهی کرد»

 «پیام صلح را بر بال‌هایت می‌نویسم و تو در سراسر جهان پرواز خواهی کرد»
کدخبر : 16319
خبرنگار:

در تاریخ ۵ می ۱۹۵۸ مجسمه یادبود صلح کودکان در پارک صلح شهر هیروشیمای ژاپن رونمایی شد. این مجسمه دخترکی را نشان می‌دهد که یک درنای کاغذی اوریگامی که نمادی از صلح است را بالای سرش نگه‌داشته‌است.

هنرام‌روز: دو هنرمند ژاپنی Kazuo Kikuchi و Kiyoshi Ikebe طراح و سازنده این مجسمه هستند و هزینه ان توسط خیریه‌های ژاپن و با کمک کودکان مدرسه‌ای که برخی از انان دوستان ساداکو ساساکی بودند جمع‌آوری شده‌است. 

اما ساداکو ساساکی چه کسی است؟

زمانی که ساداکو دو ساله بود بمب اتمی توسط نیروی هوایی امریکا در هیروشیما منفجر شد. در پی این بمباران بسیاری از مردم این شهر در اثر قرار گرفتن در معرض تششعات اتمی به سرطان خون مبتلا شدند و ساداکو یکی از این افراد بود. او چند سال بعد با تشخیص بیماری در بیمارستان بستری شد. در همین روزها بود که یکی از همکلاسی‌هایش به دیدارش رفت و افسانه هزار درنای کاغذی را برایش تعریف کرد. افسانه‌ای ژاپنی که می‌گوید هر کس ۱۰۰۰ درنای کاغذی بسازد عمری طولانی خواهد داشت و یا به ارزویش می‌رسد. ساداکو با شنیدن این داستان و با ارزوی سلامتی تا زدن هزار درنا را بر هر کاغذی که به دستش می‌رسید، اغاز کرد. اما پس از مدتی دریافت که مانند بسیاری از افراد دیگری که در بیمارستان بودند سلامتی‌اش بازنمی‌گردد و آرزو کرد که بشر یاد بگیرد که در صلح زندگی کند.  «پیام صلح را بر بال‌هایت می‌نویسم و تو در سراسر جهان پرواز خواهی کرد.»

ساداکو در تاریخ ۲۵ اکتبر ۱۹۵۵ و در سن ۱۲ سالگی پیش از اینکه ساخت ۱۰۰۰ هزار درنای کاغذی را به پایان برساند درگذشت. اما دوستانش بعد از ساداکو بقیه درناها ساختند. بعد از ان نامه‌های او در ارزوی صلح در کتابی چاپ شد و بنای یادبود صلح کودکان به یاد او و دیگر کودکان قربانی بمباران اتمی در هیروشیما ساخته شد. 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها