{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هفدهمین دوره حراج تهران، کم فروغ تر از هر سال

هفدهمین دوره حراج تهران، کم فروغ تر از هر سال
کدخبر : 16896

هفدهمین مراسم حراج تهران در 30 تیر 1402 با مجموع فروش 211 میلیارد و 210 میلیون تومان به کار خود پایان داد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که این حراج نسبت به دوره‌های قبل با اقبال کمتری مواجه شد.

به گزارش هنرامروز در میان 110 اثر شرکت داده شده در هفدهمین رویداد حراج تهران، 53 اثر متعلق به هنرمندان جوان و میانه و 57 اثر از آثار هنرمندان مستر بود. 

از 57 اثر مربوط به هنرمندان مستر ، 11 اثر به فروش نرفت و 12 اثر تنها با یک پیشنهاد (بید) و روی کمینه قیمت پایه فروش رفت، 9 مورد تنها با دو بید ، 20 مورد با 3 الی 10 بید دریافت کردند و تنها 5 اثر بیش از 10 بید گرفتند و برای خرید آن ها رقابت بیشتری شکل گرفت. در مجموع برای آثار شرکت داده شده در حراج 206 بید و بطور متوسط زیر 4 بید برای هر اثر دریافت شد. میانگین نسبت قیمت نهایی فروش به قیمت کمینه پایه برای هنرمندان مستر 0.95 بود (با توجه به فروش نرفتن 11 اثر) که نشانگر استقبال نه‌چندان پرشور از هنرمندان مستر با توجه به قیمتهای تعیین‌شده برای آثار بود.

کلیه آثار هنرمندان جوان و میانه که عمدتاً توسط گالری‌ها و مجموعه‎‌دارهایشان مورد حمایت قرار گرفتند، فروش رفتند. از میان 53 اثر شرکت داده شده در این دسته، 7 اثر تنها با یک پیشنهاد (بید) و روی کمینه قیمت پایه فروش رفتند. از این میان 3 مورد تنها دو بید، 35 مورد 3 الی 10 بید و 15 مورد بالای 10 بید دریافت کردند. در مجموع برای این آثار 449 بید و بطور متوسط 9 بید برای هر اثر دریافت شد. میانگین نسبت قیمت نهایی فروش به قیمت کمینه پایه برای این هنرمندان 1.85 بود. البته عمده فروش آثار به نظر حمایتی می‌آمد چرا که در گالری‌ها و بازار ثانویه، آثار مشابه را میتوان با نصف تا حتی یک بیستم قیمت فروش رفته در حراج خریداری نمود.

همچنین در مقایسه با دوره های پیشین حراج‌، هم تعداد شرکت‌کنندگان و هم تعداد خریداران آثار کاهش محسوسی داشت. این امر با توجه به قیمت بالای تعیین شده برای آثار و مسائلی نظیر تشکیل پرونده در اداره مالیات برای خریداران و فروشندگان قابل پیش‌بینی بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها