{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مجسمه‌های پالمیرا به سوریه بازمی‌گردند

مجسمه‌های پالمیرا به سوریه بازمی‌گردند
کدخبر : 9347

در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و پیش از اغاز جنگ داخلی سه مجسمه از محوطه باستانی پالمیرا در سوریه دزدیده‌شدند. چند سال پس از این اتفاق مجسمه‌ها توسط افسران گمرک در سوئیس در بندر آزاد ژنو به همراه اثاری از یمن و لیبی پیدا و توقیف شدند. پس از تحقیقات سرمنشا حمل این آثار قطر اعلام شد.

به گزارش هنر ام‌روز، به تازگی خبری مبنی بر تحویل مجسمه‌های پالمیرا به نمایندگی دائم سوریه در سازمان ملل و بازگشت ان‌ها به خانه اصلیشان یعنی سوریه در نشریات هنری منتشر شده‌است. بازگشت این آثار به پالمیرا نشان‌دهنده یکی از اولین گام‌ها برای التیام زخم‌های خسارات عظیمی است که در سال‌های اخیر به سوریه وارد شد.

قدمت این سه مجسمه به قرن‌های دوم و سوم پیش از میلاد، زمانی که پالمیرا هنوز یکی از مراکز فرهنگی در جهان باستان بود و ملکه زنوبیا بر این بخش حکومت می‌کرد، بازمی‌گردد. یکی از مجسمه‌ها نیم تنه کشیشی است که سرپوش تشریفاتی بر سر دارد و‌ زمانی که غارتگران آن را از محل خارج کردند به شدت اسیب دید و سر از تنش جدا شد. کارشناسان در مورد اینکه سر متعلق به کدام مجسمه است، فرضیه‌هایی ارائه کرده‌اند، اما هیچ تاییدی وجود ندارد. دو مجسمه دیگر نقش برجسته سنگ قبر یک زن و مرد هستند که توسط حیوانی که حلقه‌ در دهان دارد از طرفین محافظت می‌شوند.

اشیاء و اثار غارت شده از محوطه‌های باستانی مانند پالمیرا به عنوان منابع اصلی درامد گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند و آثار باستانی که توسط داعش در دوران قدرت ان‌ها دزدیده شدند به بازار سیاه آثار باستانی سرازیر شدند. اما داعش تنها به دزدی اثار نپرداخت و سعی کرد آثار باستانی و بناهای پیش از اسلام و بخش‌های زیادی از پالمیرا را تخریب کند. اقدامی که نسل‌کُشی فرهنگی نامیده می‌شود.

پیش از این و در سال ۲۰۱۷، آثار غارت‌شده در موزه هنر و تاریخ ژنو به نمایش گذاشته‌شد تا آگاهی در مورد آسیبهای غارت افزایش یابد. در سال ۲۰۲۰، سازمان ملل متحد دادگاهی را تشکیل داد و در آنجا بود که مقامات سوریه خواستار بازگرداندن این اثار به مبدا اصلیشان شدند. قرار است مجسمه‌ها تا زمانی که به سوریه بازگردند در گنجینه موزه ژنو نگهداری شوند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها