{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

یک دقیقه سکوت برای بانوی لالایی ایران | آغاز جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی‌ها

یک دقیقه سکوت برای بانوی لالایی ایران | آغاز جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی‌ها
کدخبر : 7910

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی آغاز به کار کرد که دقایقی قبل از آیین افتتاحیه پروین بهمنی، بانوی لالایی ایران از دنیا رفت و حال و هوای جشنواره را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش هنر ام‌روز، باغ موزه وزیری کرمان شامگاه ۲۹ مهرماه، میزبان جمعی از هنرمندان و‌ علاقمندان موسیقی بود که با ساز و آواز اقوام سپری شد.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا علیزاده (مدیرکل اداره ارشاد کرمان) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را قرائت کرد و سپس محمدعلی مراتی (دبیر جشنواره) در سخنانی گفت: متاسفانه دقایقی پیش بانوی لالایی ایران (پروین بهمنی) را از دست دادیم. ما افتخار داشتیم در جشنواره چهاردهم از  دامون شش‌بلوکی (پژوهشگر موسیقی قشقایی) فرزند زنده‌یاد پروین بهمنی در هیئت انتخاب جشنواره و در زمینه انتخاب آثار استفاده کنیم. روح پروین ناظر اجرای ماست.

سپس از حاضران درخواست شد یک دقیقه به احترام روح این هنرمند سکوت کنند. او با اشاره به موضوع جشنواره «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» ادامه داد: جشنواره امسال با اجرای کرنا و نقاره قشقایی و با هنرنمایی استاد کریم‌نژاد آغاز می‌شود که این عزیزان با احترام با روح پروین بهمنی اجرایشان را با سوگ آغاز می‌کنند.

پس از این اجرا نوبت به ترکمن‌ها رسید و احمد صدری (پژوهشگر موسیقی نواحی) درباره این اجرا توضیح داد: منطقه ترکمن‌صحرا پشت به دریا و رو به صحراست. دشت در موسیقی ترکمن‌ها تاثیرگزار است و دیگری اسب است که در موسیقی منطقه عیان و‌ بارز است. از طرفی مضراب‌هایشان درست مثل زبانشان می‌ماند که گویشی پرتابی است و رابطه نزدیکی بین زبان و موسیقی‌شان وجود دارد. در منطقه ترکمن‌صحرا نوازندگان برجسته دوتار را داریم که امشب بهترین آنها روی صحنه می‌روند.

سپس ترکمن‌ها به سرپرستی ابراهیم جرجانی روی صحنه رفتند. بعد نوبت تیمور مهرابی و هوشنگ امیران بود که اجرایشان را روی صحنه ببرند. صدری پیش از این اجرا در باره آواز هوره توضیحات فنی ارائه داد و درباره تشابه آن با موسیقی ردیف دستگاهی سخن گفت.

پس از آن نوبت به موسیقی جنوب کشور رسید و فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی) درباره اجرا توضیح داد: کرمان رنگین‌کمانی از موسیقی است و بیش از ۳۵ نوع ساز و بیش از ۳۰ رقص دارد. موسیقی کرمان بسیار متنوع است. نوازندگان گروه از منطقه قلعه‌گنج هستند  اما امشب موسیقی حال و‌ هوای موسیقی بلوچ دارد. سپس گروه شهرام میرزایی اجرایشان را روی صحنه بردند.

Navahi1

پس از آن نوبت به لاغرجت نوازنده دونلی رسید و‌ توحیدی توضیح داد: یکی از ژانرهایی که امشب داریم، موسیقی درمانی است که لاغرجت این  موسیقی را با ساز دونلی اجرا می‌کند. در بخش دیگری از جشنواره مراتی (دبیر جشنواره) از محمد شکارچی برای اجرا دعوت کرد و گفت: آقای شکارچی از معدود نوازندگان کمانچه لری است که اصالت در کارهایش موج می‌زند. اجرای شکارچی با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.

مراتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در این رویداد سعی کردیم بر اساس موضوع جشنواره، رنگین‌کمانی از موسیقی اقوام ایران داشته باشیم. محورهای ما در جشنواره سنت به عنوان هویت موسیقی اقوام، اصالت (به عنوان متر و معیار برای آسیب ندیدن این موسیقی) و آفرینش های درون قومی و بین قومی است.

سپس احمد صدری از استاد غلامحسین وفایی دعوت کرد که با گروهش به روی صحنه بیایند و‌این گروه نیز قطعه‌ای در رسای پیامبر اکرم (ص) اجرا کردند. در ادامه، محمدعلی مراتی روی صحنه آمد و درباره جایگاه بانوان در جشنواره موسیقی نواحی ایران سخن گفت و افزود: این جایگاه قطعا می‌توانست بالاتر باشد اما از ظرفیت‌های موجود در این جشنواره استفاده کردیم.

سپس مراتی از زهره ولی‌نژاد فرزند سلیمان ولی‌نژاد دعوت کرد که برای دوتارنوازی روی صحنه بیاید. در نهایت نخستین شب جشنواره با گروه صالح احمدپور از جزیره کیش به پایان رسید.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها