{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قابی جدید برای شاهکار «ژرژ سورا»

قابی جدید برای شاهکار «ژرژ سورا»
کدخبر : 11087
خبرنگار:

تابلوی بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات شاهکار ژرژ سورا که در موسسه هنر شیکاگو نگهداری می‌شود از هفته اینده با قابی جدید به نمایش درمی‌آید. این تابلو یکی از شناخته‌شده‌ترین اثار هنری در جهان و از ارزشمندترین اثار موسسه هنر شیکاگو است. ژرژ سورا هنرمند فرانسوی این تابلو را بین سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ خلق کرد و حدود یک قرن پیش بود تابلو به خانه کنونی‌اش رسید.

هنرام‌روز: این نقاشی مدتی است که در حال مرمت و قاب گیری مجدد است. 

گلوریا گروم، از مدیران موسسه هنر شیکاگو می‌گوید: «بازدید از تابلو هدف و‌ مقصد اصلی بسیاری در بازدید از موسسه هنر شیکاگو است. این موسسه مجموعه‌ای شگفت انگیز دارد که تابلوی سورا مرکز ان است.»

او خرید این تابلو را تصمیمی زیرکانه می‌خواند و می‌گوید: «فکر می‌کنم فرانسه دوست دارد ان را پس بگیرد‌. در این تابلو فاصله‌گذاری هم دیده می‌شود. افراد با فاصله از یکدیگر نقاشی شدند.»

E63FDDB6-C817-4E6A-AB11-B0639C01E31C

موسسه هنر شیکاگو در وب سایتش درباره این تابلو نوشته  بعد از ظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات ابتدا مورد پسند منتقدان هنری قرار نگرفت اما در نهایت به عنوان مشهورترین اثر سورا شناخته‌شد. 

«هنرمند با دقتی که به یک پژوهش علمی شباهت دارد، به رنگ، نور و فرم پرداخت. او با الهام از تحقیقات علمی در زمینه‌های نور و تئوری رنگ، لکه‌های کوچک رنگ‌ را به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار داد که از طریق ترکیب نور و رنگ در چشم، رنگ‌های جدید و درخشانتری ایجاد شود. او همچنین قابی را در اطراف تابلو قرار داد که خطوط و نقاطی مشابه نقاشی روی ان دیده‌می‌شد و سپس قابی سفید و ساده شبیه چیزی که این روزها دوباره برای تابلو ساخته شده برای ان درست کرد.»

بیلموت، که در حال ساخت  قاب جدید است، می‌گوید: «موسسه هنر شیکاگو همیشه با این سوال درگیر بود که سورا دوست داشت اثر ارائه شده را چگونه ببیند. در مورد اثر سورا چیزی که اهمیت دارد این است که هر انتخابی برای قاب روی اثر تاثیر می‌گذارد و امیدواریم قاب جدید چیزی باشد که با نقاشی هماهنگی کامل داشته‌باشد و اجازه دهد مخاطبان از انچه که درون کادر است لذت ببرند.»

تابلوی بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات در سال ۱۹۲۴ و حدودا سی سال پس از مرگ نقاشش توسط 

فردریک کلی بارتلت مجموعه دار و یکی از موسسان موزه هنر شیکاگو خریداری و به این موسسه امانت داده‌شد. او در طول این سال‌ها تنها یک بار و برای نمایش در موزه هنر نیویورک خانه‌اش را ترک کرد و حالا این دومین بار است که برای تغییر قاب از دیوار برداشته‌شده‌است.

با وجود اینکه حدود ۱۵۰ سال از خلق این اثر گذشته اما در فرهنگ پاپ جایگاهی ویژه دارد و الهام بخش است. 

منبع: CBS.com

.

موسسه هنر شیکاگو ‌گلچینی از مهم‌ترین اثار هنری مدرن چون اتاق وینسنت ونگوگ، شب‌نشینان اثر ادوارد هاپر، گوتیک امریکایی اثر گرنت وود، نیلوفرهای ابی اثر کلود مونه، حمام کردن کودک اثر ماری کاسات و ... را در گنجینه‌اش نگهداری می‌کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها