{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

یکی از ارزشمندترین اثار ونگوگ در گنجینه موزه‌‌هنرهای معاصر تهران

یکی از ارزشمندترین اثار ونگوگ در گنجینه موزه‌‌هنرهای معاصر تهران
کدخبر : 11117
خبرنگار:

موزه هنر متروپولیتن نیویورک به تازگی اعلام کرد که چهار اثر چاپ دستی از وینسنت ونگوگ هنرمند هلندی را خریداری کرده تا مجموعه اثار این هنرمند را کامل کند‌. این موزه در توضیح این خبر می‌نویسد بین اثار ونگوگ، چاپ‌های دستی به دلیل مشکلات مالی ونگوگ نادر هستند و تنها بین ۴ تا ۸ نسخه از ان‌ها باقی مانده‌است. یکی از لیتوگرافی که موزه متروپولیتن خریداری کرده دروازه ابدیت یا مرد سر در گریبان است. (یک نسخه از این لیتوگرافی در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و تنها ۷ نسخه از این چاپ در جهان موجود است.)

هنرام‌روز: دروازه ابدیت از اولین لیتوگرافی‌های ونگوگ است. او قصد داشت سی نسخه از این اثر را چاپ‌ کند چرا که ارتباطی ویژه با این اثر داشت. ونگوگ نسخه‌ای از این اثر را نزد خود نگاه داشت و حتی زمانی که در آسایشگاه سنت‌رمی بستری بود یک نقاشی رنگ روغن بر اساس ان کشید. 

با انتشار خبر خرید اثار چاپی ونگوگ توسط موزه متروپولیتن، کامران دیبا اطلاعاتی در خصوص لیتوگرافی دروازه ابدیت در اینستاگرامش منتشر کرد: «این اثر از معدود لیتوگرافی‌های هنرمند است و تنها ۷ نسخه از ان موجود است. ونگوگ عبارت “At The Eternity’s Gate” به معنای دروازه ابدیت را بر روی یکی از نسخه‌‌ها می‌نویسد. به دلیل وجود همین دستخط این نسخه ارزشمندتر از دیگر نمونه‌های باقی مانده از این چاپ است. حدود سال‌های ۱۹۷۴-۷۷ این نمونه توسط نلسن راکفلر، معاون رییس جمهور آمریکا خریداری می‌شود و چند سال بعد ان را به فروشنده‌ای نیویورکی به نام Eugene Thaw می‌فروشد. در سال ۱۹۷۵ و در زمان ریاست فرح دیبا، موزه هنرهای معاصر تهران (TMOCA)، این نسخه را به قیمت ۶۵ هزار دلار خریداری می‌کند.»

.

دو چاپ از مجموعه تازه خریداری شده تصویرسازی زندگی دهقانان است و علاقه ونگوگ به فرانسوا میله هنرمند واقع‌گرای فرانسوی که موضوع همیشگی اثارش دهقانان و‌ کارگران بودند را نشان می‌دهد و تکنیک اصلی ان‌ها چاپ سنگی (لیتو گرافی) است.

دیگر چاپ خریداری شده برای مجموعه متروپولیتن، حکاکی روی فلز (اچینگ) «پرتره دکتر گاشه» است. ونگوگ این چاپ را شش هفته پیش از مرگش خلق کرد. او به اچینگ علاقمند شد و در نامه‌ای به برادرش نوشت که قصد دارد مجموعه‌ای چاپ اچینگ کار کند اما مرگش مانع از تحقق این پروژه شد. 

 

  • 4B5317FB-53C1-4C3F-9031-3843021DC951
  • 86BC131D-74ED-43DA-A093-63DD50B83A64
  • 41D3B853-6598-49FB-9D90-AD2F39EFA96E
  • E9F4EADB-1FD5-4BB3-BF07-BE22A62CD59B
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها