{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

برای یک آخر هفته موزیکال چه فیلمی ببینیم؟

برای یک  آخر هفته موزیکال چه فیلمی ببینیم؟
کدخبر : 15080

شاید هیچ ژانری در صنعت فیلم‌سازی نتواند جادو و شگفتی سینما را مثل فیلم موزیکال به نمایش بگذارد. فیلم‌ موزیکال مخاطب را از دنیای اطراف جدا کرده و با موسیقی و رقص به دنیای رویاها و فانتزی می‌برند

هنرام‌روز: باید بدانید یک فیلم‌ موزیکال به شدت احساسی‌تر از یک فیلم درام و صرفا عاشقانه است و فیلم موزیکال بهترین تاثیر را دارد. نخستین فیلم موزیکال تمام دوران در سال ۱۹۲۷ با نام The Jazz Singer اکران گردید. این فیلم همزمان با معرفی ژانر موزیکال، به نوعی دوران فیلم‌های بی‌صدا را به اتمام خود نزدیک کرد. پس از The Jazz Singer بسیاری از فیلم‌سازان و استودیوها به سراغ فیلم موزیکال رفتند و تا دهه پنجاه میلادی شاهد دوران طلایی فیلم‌ موزیکال بودیم.

. پس از دهه ۵۰ محبوبیت و تب موزیکال‌ها کمی آب رفت چراکه فیلم‌ موزیکال مثل سابق عملکرد موفقی در باکس آفیس نداشتند. با این حال با ورود به دهه ۸۰ و ۹۰ دوباره شاهد یک روند صعودی در میزان استقبال مردم از فیلم‌ موزیکال بودیم.

حال پس از نزدیک به یک قرن، ژانر موزیکال به ثبات قابل توجهی رسیده است. سال ۲۰۱۸ فیلم The Greatest Showman با موفقیت و محوبیت شگفت‌انگیز خود نشان داد فیلم‌ موزیکال همچنان در دل هواداران جا دارند. گرچه نباید از آثار مطرح دیگری چون فیلم موزیکال لالالند هم بگذریم که در اسکار ۲۰۱۶ خوش درخشید.

پس اگر شما هم به فیلم‌های این سبک علاقه دارید و موزیکال‌ها توانایی سرگرم کردن شما را دارند، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا  فیلم‌های موزیکال برتر را به شما معرفی کنیم.

شیکاگو (Chicago)

Chicago نام یک فیلم موزیکال به کارگردانی راب مارشال و با بازی رنه زلوگر، ریچارد گی‌یر و کاترین زتا جونز است که در سال ۲۰۰۲ اکران گردید. «شیکاگو» نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شد و در مجموع توانست ۶ جایزه اسکار را به خود تعلق دهد.

این فیلم بر اساس یک نمایش تئاتر موزیکال به همین نام ساخته شده که و علاوه بر تاثیرات مهمش در ژانر موزیکال، به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های هالیوودی ر ایالات متحده هم شناخته می‌شود.

راب مارشال که امروزه مهم‌ترین کارگردان فیلم‌های موزیکال است، آثار دیگری چون Nine (محصول ۲۰۰۹) و Into the Woods (محصول ۲۰۱۴) هم ساخته اما خب شیکاگو همچنان بهترین اثر او محسوب می‌شود.

شیکاگو همچنین از سال ۱۹۶۸ به اولین فیلم موزیکالی تبدیل شده که جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود می‌کند. این اثر با وفاداری و ادای احترام به فیلم‌های موزیک کلاسیک موفق شد یک نمایش نوین و متفاوت از این ژانر باشد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان نیز قرار گیرد.

علاوه بر رنه زلوگر، ریچارد گی‌یر و کاترین زتا جونز، بازیگرانی چون کویین لطیفه، جان سی ریلی، تای دیگز، دومینیک وست، کریستین برنسکی،‌ چیتا ریورا، و لوسی لیو نیز در این فیلم حضور یافته‌اند.

فیلم خارجی

 

بانوی زیبای من (My Fair Lady)

برادران وارنر در دهه ۶۰ میلادی زمین تا آسمان با کمپانی که الان می‌شناسیم تفاوت داشت؛ این کمپانی در سال ۱۹۶۴ فیلم موزیکال My Fair Lady را منتشر ساخت و این اثر هم در کمال ناباوری موفق شد جایزه بهترین فیلم را ا آن خود کند.

جرج کیوکر کارگردان این اثر برای اقتباس از کتاب جرج برنارد شاو دو عنصر مهم و حیاتی در اختیار داشت: یکی آدری هپبورن و دیگری زیبایی لندن در دوره ادواردیان. و حالا از میان این دو عنصر قطعا نقش آدری هپبورن ماندگارتر و شگفتی‌آفرین‌تر است.

رکس هریسون، استنلی هالووی، جرمی برت، ویلفرد هاید وایت، گلادیس کوپر، تئودور بیکل، مونا واشبورن و ایزایل السوم از جمله دیگر بازیگران فیلم My Fair Lady هستند.

فیلم خارجی

شیر شاه (The Lion King)

بعید می‌دانم کسی در میان مخاطبان وجود داشته باشد که «شیر شاه» را نشناسد. این انیمیشن فوق‌العاده دیزنی آنقدر غنی و باارزش است که می‌توان آن را یک ژانر مجزا دانست. The Lion King که در اوایل دهه ۹۰ میلادی اکران شد، اقتباس غیرمستقیمی از هملتِ شکسپیر است و داستانی حماسی درباره سرنوشت و مسئولیت‌پذیری را روایت می‌کند.

موسیقی «شیر شاه» را آهنگساز معروف التون جان ساخت، تیم رایس شعر آن را سرایید و تنظیم آن توسط هانس زیمر انجام شد. این انیمیشن فوق‌العاده برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه اورجینال هم شد و از بهترین فیلم های موزیکال تاریخ به شمار می‌رود.

متیو برودریک، جرمی آیرونز، جیمز ارل جونز، مویرا کلی، روآن اتکینسون، نیتن لین، رابرت گویلام، ارنی سابلا و ووپی گلدبرگ از جمله صداپیشگان درخشان شیر شاه بودند که تا سال‌ها موفق تحسین اهالی سینما قرار گرفتند.

قطعا در جریان هستید که دیزنی در سال ۲۰۱۹ دست به بازسازی شیر شاه زد که این فیلم به طور کلی دست کمی از اثر اصلی ندارد اما خب برخی منتقدان به خاطر یکسان بودند محتوا به آن نمره بالایی ندادند. بازسازی The Lion Ling شامل بازیگران معروفی چون بیانسه، دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و چیویتل اجیوفور بود.

فیلم خارجی

گریس (Grease)

 این فیلم در لیست پرسودترین فیلم‌های تاریخ نیز  حضور دارد و یک فیلم موزیکال تمام عیار به حساب می ‌آید. گریس بر پایه یک موزیکال از جیم جیکوبس و ورن کیسی ساخته شده و در خود ستاره‌های سال‌های دور هالیوود مثل جان تراولتا، الیویا نیوتن جان، جف کانووی، دُدی گودمن و استوکارد چنینگ را می‌بیند.

Grease به کارگردانی رندال کلایسر در سال ۱۹۷۸ اکران گردید و به خاطر قطعات موسیقی شگفت‌انگیزش نامزد دریافت جایزه اسکار هم شد.

فیلم خارجی

Les Misérables

این اقتباس سینمایی از موزیکال کلاسیک Les Misérables که در سال ۲۰۱۲ نمایش داده شد (براساس رمان ویکتور هوگو ) از نظر مضمونی قدرتمند و از نظر احساسی تکان دهنده است. از یک داستان حماسی تا چند شخصیت جذاب گرفته، فیلم توانسته منبع خود را در چارچوب موزیکال به زیبایی زنده کند. هشدار: مطمئناً اگر شخصیت احساسی دارید باید هنگام تماشای این فیلم دستمال کاغذی خود را در دسترس داشته باشید.

بینوایان Les Miserables نسخه 2012 نمونه‌ای موفق از یک اقتباس و باز آفرینی سینمایی است که توانسته در عین وفاداری به کلیت داستان با ایجاد جذابیت لازم توسط ساختاری موسیقیایی، مخاطب را بدون خستگی حدود دو ساعت و نیم پای فیلم نگه دارد. آن قدر از این رمان کار شده است که کارگردان راهی جز وفاداری به آن ندارد.

رمان بینوایان Les Miserables از جمله شاهکارهای تاریخ ادبیات جهان است که بسیاری از طرفداران هنر در سرتاسر جهان ، حد اقل یک بار آن را مطالعه نموده‌اند. در طول سالیان درازی که از خلق این اثر گذشته است وارسیون‌های متعددی در مدیوم‌های مختلف، از آن کار شده است. چند نسخه انیمیشن، چندین و چند نسخه سینمایی و چندین نسخه تئاتر موزیکال و عروسکی و …! فقط در یکی از این وارسیون‌ها حدود بیست سال است تئاتر موزیکالی در برادوی نیویورک در حال اجراست که به یک جاذبه گردشگری هنری نیز تبدیل شده است. این همه نمونه‌های متعدد از بینوایان Les Miserables سبب شده که اغلب قریب به اتفاق اهالی هنر با داستان بینوایان آشنایی کامل داشته باشند.

فیلم خارجی

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

مسلماً، گاهی اوقات همه ما به استراحتی ویژه به همراه تماشای یک فیلم موزیکال کلاسیک شاد و با احساس خوب نیاز داریم، این روش ما را به سمت اقتباس تیم برتون از موزیکال وحشتناک استیون ساندهیم سوق می‌دهد که جانی دپ در نقش شخصیت اصلی آن که یک قاتل است بازی می‌کند. سوئینی تاد از روی یک تئاتر موزیکال برادوی، نوشته استیون سوندهایم و هیو ویلر ساخته شده: موزیکالی که از آن به عنوان «خونین‌ترین موزیکال جهان» نام برده شده است. اقتباس سینمایی تیم برتون از روی این موزیکال را نیز می‌توان «خونین‌ترین فیلم جنایی جهان» لقب داد.

فیلم دربردانده همان فضاها و مضامینِ تقریباً همیشگی فیلم‌های تیم برتون است. سوئینی تاد یک فیلم تمام – برتونی است؛ فیلمی که دوستدارانِ سینای برتون را سرشار از لذت می‌کند. «تیم برتون» در این فیلم داستان قتل‌های سریالی سوئینی تادِ آرایشگر را به تصویر کشیده است، کسی که گلوی مشتریانش را با تیغ می‌برد و بعد با کمک خانم لاوت صاحب یک قنادی «هلنا بونهم کارتر»، گوشت آن‌ها را به درون چرخ گوشت می‌اندازد و با آن گوشت‌ها، شیرینی گوشتی می‌پزند و به مردم می‌فروشند. شما چه چیز دیگری از یک فیلم موزیکال متفاوت می‌خواهید؟

فیلم خارجی

The Greatest Showman

با الهام از داستان واقعی پی تی بارنوم، بزرگترین شومن با اجراهای مسحورکننده‌اش از بازیگران تمام ستاره که شامل هیو جکمن، زک افرون و زندایا می‌شود، به شدت خیره‌کننده است و مخاطبان را در یک داستان پرطرفدار از تجارت نمایشی فرو می‌برد. فیلم «بزرگترین شومن» با صحنه‌های باشکوه سیرک و آوازخوانی‌های متعدد مخاطبش را فریفته و مسحور می‌کند. پشت موسیقی درجه یک آن که تلفیق هیجان‌انگیزی از راک و پاپ و اپراست دو آهنگساز بااستعداد به نام‌های بنج پاسک و جاستین پل قرار دارند. همان کسانی که پشت موزیکال درخشان «لالالند» هم بودند.
داستان فیلم موزیکال The Greatest Showman درباره‌‌ی فردی بلند پرواز است که از کودکی در فقر بزرگ شده است و عاشق دختر ثروتمندی می‌شود و زندگی‌اش را پله پله می‌سازد و با سیرکی از عجیب الخلقه‌ها به شهرت می‌رسد. بارنوم واقعی که داستان فیلم The Greatest Showman از روی زندگی‌اش نوشته شده است، در قرن ۱۹م دارای سیرکی بود که در آن عجیب ترین انسان‌ها را برای نمایش کنار یکدیگر جمع کرده بود. فیلم The Greatest Showman داستان بارنوم و شکست‌ها و بلند پروازی‌ها و لغزش‌ها و موفقیت هایش را روایت می‌کند و از ابزار موسیقی به خوبی برای این کار استفاده می‌کند.

فیلم خارجی

 Happy Feet

از نظر بصری خیره‌کننده، با خط داستانی متفکرانه و مضمون موسیقایی جذاب، Happy Feet اولین انیمیشن موفق از سازندگان فیلم موفق Babe است. شما باید Happy Feet را ببینید، نه تنها به این دلیل که یک اثر انیمیشنی خیره‌کننده است، بلکه به این دلیل که بهترین رقصی را که توسط حیوانات انجام شده را در خود دارد.

«خوش قدم» انیمیشنی موزیکال است که زندگی پنگوئن متفاوتی را روایت می‌کند. «مامبل» به‌خاطر صدای دلخراش و حرکت عجیب پاهایش، مورد تمسخر پنگوئن‌ها قرار می‌گیرد و از محل زندگی آن‌ها طرد می‌شود؛ اما او مغلوب تمسخرها نمی‌شود و با تلاش و شجاعت از تفاوت‌هایش استفاده می‌کند تا جان پنگوئن‌ها را نجات دهد. این انیمیشن که در سال 2006 موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد، کنار آمدن با تفاوت‌ها را در یک داستان ماجراجویانه و کمدی، به‌خوبی نمایش می‌دهد.

فیلم خارجی

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها