{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

یادی از محمد صالحی آرام پس از درگذشت

یادی از محمد صالحی آرام پس از درگذشت
کدخبر : 7858

رویا صدر در پی درگذشت محمد صالحی آرام نوشت: شعرهای طنز نو و کلاسیک صالحی آرام به خاطر برخورداری از ارزش‌های ادبی و هنری، از مزه‌پرانی‌های معمول اشعار فکاهی فاصله می‌گرفت و بازتاب نگاهی عمیق، کاونده و تلخ بود که در پس ظاهر شوخ و شنگ نوشته‌ها پنهان می‌شد.

به گزارش هنر ام‌روز، در پی درگذشت محمد صالحی آرام، شاعر، طنزپرداز و روزنامه‌نگار پیشکسوت، رویا صدر، طنزپرداز و پژوهشگر طنز در یادداشتی نوشته است: « در لابه‌لای اخبار غمبار این روزها نوبت خبر درگذشت محمد صالحی آرام است که تحسر و تاثر را به جانمان بریزد و اوقات تلخمان را با زهر خبر کوچ او تلخ‌تر سازد.

محمد صالحی‌ آرام از پیشکسوتان طنز امروز ما بود. از بازماندگان طنزپردازان دهه‌ ۴۰ (نسل توفیق و کشکیات). او بیش از چهار دهه در نشریات قلم زد و نوشته‌هایش را در روزنامه «اطلاعات» و نشریات «فردوسی»، «خوشه»، «اطلاعات هفتگی»، «توفیق»، «کشکیات» (ضمیمه تهران‌مصور)، «کاریکاتور»، «صدف»، «دوران»، «فکاهیون»، «گل‌آقا» و «طنز پارسی» با امضاهای ملأ، ملأ صالح، م-ص، صالحی، صالح‌الشعرا، دادا-همدانی و صالح‌الشعرا همدانی منتشر کرد.

محمد صالحی آرام درگذشت

گزیده‌هایی از این آثار در سه مجموعه: «همچو شرر خندیدن»، «مشکل حکایتی است» و «شکل دگرخندیدن»  منتشر شده است. شعرهای طنز نو و کلاسیک صالحی آرام به خاطر برخورداری از ارزش‌های ادبی و هنری، از مزه‌پرانی‌های معمول اشعار فکاهی فاصله می‌گرفت و بازتاب نگاهی عمیق، کاونده و تلخ بود که در پس ظاهر شوخ و شنگ نوشته‌ها پنهان می‌شد و آثار او را از نوشته‌های بسیاری از طنزپردازان دیگر متمایز می‌ساخت تا بازتابی از تلخی دنیای درون آدم‌ها در رویارویی با شرایط نابسامان و متزلزل جامعه‌ ما باشد. «مشکل حکایتی است»: او که برای دیدار عزیزانش به بخارست رفته بود همان‌جا جان به جان‌آفرین سپرد تا دور از وطن به خاک سپرده شود و روح طنزاندیشش که بازتاب طنز تلخ زندگی مردم سرزمینش را هدف قرار داده‌ بود در خاکی دیگر آرام گیرد.»

محمد صالحی آرام متولد سال ۱۳۱۷ در شهر همدان بود و سال‌ها به فعالیت مطبوعاتی و طنز پرداخت.  او در ۸۳ سالگی در بخارست از دنیا رفت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها