{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سکوت چندهفته‌ای ساترا درباره سریال‌ها/ تمرکز حوزه فعالیت در حال تغییرست؟

سکوت چندهفته‌ای ساترا درباره سریال‌ها/ تمرکز حوزه فعالیت در حال تغییرست؟
کدخبر : 8482

در هفته‌های اخیر، با تمرکز ساترا روی حوزه آموزش و تبلیغات، به نظر می‌رسد مسیر بازگشت اختیار نظارت بر سریال‌ها و پلتفرم‌ها به وزارت ارشاد هموار شده است.

به گزارش هنر ام‌روز، پس از دو اظهارنظر کوتاه و نه‌چندان صریح محمدمهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت اختیار نظارت بر پلتفرم‌های وی‌اودی و سریال‌های نمایش خانگی به این وزارتخانه، چهارشنبه ۱۲ آبان ماه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نیز برای اولین بار در این باره سخن گفت؛ سخنانی که بسیار صریح و روشن موضع دولت را در این باره نشان می‌داد.

خزاعی در این باره گفته است: معتقدیم باید صفر تا صد جریان وی‌اودی‌ها به ارشاد برگردد. ماموریت ساترا، اساسا، با سایر ماموریت‌های سازمان صداوسیما مغایرت دارد. ماموریت‌های بزرگ و متعدد صداوسیما، باعث می‌شود تا این ماموریت مضاعف به درستی پیگیری نشود و تناقضات نظارتی صداوسیما در پلتفرم‌ها و تلویزیون گواه این موضوع است. ضمن اینکه تلویزیون در حالی می‌خواهد در این زمینه نظارت و سیاست‌گذاری کند که خودش یکی از رقبای این پلتفرم‌هاست و به خاطر این رقابت و تضاد منافعی که دارد، نمی‌تواند کار ارزیابی، نظارت و ارزشیابی محتوایی این بخش را بر عهده داشته باشد.

او همچنین خبر داده است: در حال پیمودن مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز ذی‌ربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیم‌گیری این کار به جریان بیفتد.

[2:09 PM, 11/6/2021] hasti: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتگوی ۲۸ شهریورماه با فارس، از تعیین تکلیف قریب‌الوقوع این موضوع در شورای عالی فضای مجازی خبر داده بود.

به نظر می‌رسد موضع نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در حال تغییر است. مجلس اواخر سال ۹۹ و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نظارت بر صوت و تصویر فراگیر را در اختیار ساترا دانسته بود، اما مدتی پیش اظهارنظر سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی نشان داد ممکن است این نظارت از سوی مجلس، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردانده شود.

اما اتفاق مهم اینکه، در هفته‌های اخیر، فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) بسیار کمتر از قبل شده است. در حالی که در تابستان امسال، هر هفته اخباری از ممیزی‌ها، مجوزها و حواشی حول تصمیمات این سازمان منتشر می‌شد، اما در هفته‌های اخیر اخبار ساترا به برگزاری چند نشست با سمن‌های پایشگر سریال‌های خانگی محدود شده است.

اگرچه ممکن است ورود شوراهای جدید صداوسیما و سامانه موسوم به الماس به نمایش خانگی نیز در کاهش فعالیت‌های ساترا بی‌تاثیر نبوده باشد، اما به نظر می‌رسد تمرکز اخیر این سازمان روی حوزه‌های آموزش و تبلیغات، با کاهش اختیارات این سازمان و تغییرات قریب‌الوقوع در نهاد ناظر بر پلتفرم‌ها و سریال‌ها بی‌ارتباط نیست.

باید همچنان منتظر ماند و دید تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی که از حمایت سینماگران و اصناف سینمایی نیز برخوردار است، چه زمانی نتیجه خواهد داد و شورای عالی فضای مجازی و سیدابراهیم رییسی رییس آن که یک بار خطاب نامه صنف شرکت‌های ویدیویی آنلاین قرار گرفته بود، چه زمانی نظر قطعی خود را در این باره ابراز خواهند کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها