{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاهی در موزه پرادو اسپانیا مدعی است که سالواتور موندی اثر داوینچی نیست

نمایشگاهی در موزه پرادو اسپانیا مدعی است که سالواتور موندی اثر داوینچی نیست
کدخبر : 8728
خبرنگار:

در ماه سپتامبر نمایشگاهی با عنوان «لئوناردو و کپی مونالیزا، رویکردی جدید به تمرینات در استودیوی هنرمند» در موزه پرادوی اسپانیا افتتاح شد. در کاتالوگ این نمایشگاه آمده که تابلوی سالواتور موندی که تاریخ خلق آن به حدود سال ۱۵۰۰ بازمیگردد اثری نیست که توسط داوینچی و به تنهایی نقاشی شده باشد و نمی توان ان را به عنوان یک شاهکار از داوینچی در نظر گرفت.

هنرام‌‍روز: این نمایشگاه بر یکی از مشهورترین کپی های منالیزا که در این موزه نگهداری می‌‍شود تمرکز دارد و توسط آنا گونزالز موزو، یکی از محققین ارشد هنری موزه پرادو برگزار شد.

براساس توضیحات این نمایشگاه نتیجه یک پروژه تحقیقاتی مفصل است که موزه پرادو با همکاری سایر موسسات بین المللی مانند موزه لوور، آزمایشگاه باستان شناسی و مولکولی سوربن و گالری ملی لندن  انجام داده و بر اساس جهت‌گیری پژوهشی دو نمایشگاهی است که موزه لوور در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ درباره داوینچی برگزار کرد. 

کاتالوگ نمایشگاه تعدادی از آثار لئوناردو و اعضای استودیوی این هنرمند را به دو بخش «توسط لئونارداوینچی» و «آثار منتسب، به کارگاه داوینچی و تحت نظارت داوینچی»  دسته‌بندی می‌کند و گونزالس موزو برگزار کننده این نمایشگاه و محقق هنری سالواتور موندی را در دسته دوم قرار داده است.

سالواتور موندی در سال ۲۰۱۷ و در خانه حراج کریستیز نیویورک به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خریداری شد و رکورد گرانترین اثر هنری فروخته شده در یک حراجی را از آن خود کرد. اما بعد از آن هرگز به نمایش عموم درنیامد و چندی پیش مستندی با عنوان لئوناردوی گمشده درباره این اثر هنری منتشر شد که موضوع اصلی آن عدم اصالت تابلوی سالواتور موندی است.  

نتیجه تحقیقات گونزالس موزو نیز می گوید تابلوی اصلی سالواتور موندی گم شده است و تابلوی موجود اثر داوینچی و نمونه اولیه این تابلو نیست. این محقق همچنین مدعی است که نسخه کپی دیگری از سالواتور موندی نیز موجود است که به نسخه اصلی داوینچی نزدیکتر است. این نسخه توسط هنرمندی نقاشی شده که خالق منالیزای پرادو است. 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها