{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین جواهرات را در مراکش کشف کردند

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین جواهرات را در مراکش کشف کردند
کدخبر : 9128
خبرنگار:

باستانشناسانی که مشغول کار در غار بیزمون در جنوب غربی مراکش بودند، هفته گذشته یافته های جدید و شگفت انگیز خود را در نشریه Science Advances منتشر کردند. این تیم موفق به یافتن۳۳ مهره صدفی در این منطقه شدند که قدمتی بین ۱۴۲ تا ۱۵۰ هزار سال دارند و گمان می‌رود که قدیمی ترین جواهرات جهان باشند و مردم برای مشخص کردن هویتشان از انها استفاده کرده‌اند.

هنرام‌‍روز: این مهره‌ها که بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ یافت شدند در تمامی این سالها مورد تجزیه تحلیل و تحقیق قرار گرفتند تا قدمت تاریخی اصلیشان تایید شود. 

این مطالعه توسط ال مهدی سحاسه، دانشجوی کارشناسی ارشد در مؤسسه ملی علوم باستان‌شناسی و میراث در رباط هدایت شد و شامل تاریخ‌گذاری اورانیوم و بررسی محل انباشته شدن مهره‌ها در لایه‌های رسوبی بود که به محققان سرنخ‌هایی را ارائه داد تا بهتر متوجه شوند که مهره‌ها دقیقا چه کاربردی داشتند. 
در نگاه اول به دلیل جنس صدفی مهره‌ها مشخص نبود که کاربرد جواهر داشته‌اند اما محققان بر اساس مطالعه دقیق سوراخ‌های پوسته‌ها که با مداخله انسان ایجاد شده بودند، توانستند به این نتیجه برسند که آنها در واقع جواهر هستند. مهره‌های زیادی از نوع مشابه قبلاً در این منطقه یافت شده بود، اما قدمت هیچ کدام بیش از ۱۳۰ هزار سال نبود. «خط‌خط‌ها» یا نشانه‌های مته‌ای تکراری و تقریباً میکروسکوپی در اطراف سوراخ‌های این صدفها نشان از استفاده از یک ابزار توسط انسان و اویزان کردن انها به نخ است. روی برخی از مهره‌ها نیز آثاری از اُخرا وجود داشت، رنگدانه‌ای که معمولاً توسط انسان‌های باستانی برای تزئین و آراستگی استفاده می‌شد. نوع این مهره ها هم با فرهنگ آتریایی عصر حجر میانه در شمال آفریقا مرتبط است. 
محققان این حفاری همچنین اطمینان دارند که از این مهره ها علاوه بر کاربرد جواهر و آراستگی به عنوان وسیله‌ای ارتباطی نیز استفاده می‌‍‌شد. استیون ال کوهن در مصاحبه ای با Eureka Alert گفت: "احتمالاً این مهره‌ها بخشی از راه و روشی بود که مردم توسط پوشش و جواهرتشان هویت خود را بیان می‌کردند." 
البته نتیجه این حفاری تنها مثل نوک کوه یخ است و نشان می‌دهد انسانها حتی از صدها هزار سال پیش علاقمند به برقراری ارتباط با گروه‌هایی بزرگتر از خانواده و دوستان نزدیکشان بودند.
منبع: Art news
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها