{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج فیلم که داستان آ‌ن‌ها در «هواپیما» می‌گذرد

پنج فیلم که داستان آ‌ن‌ها در «هواپیما» می‌گذرد
کدخبر : 16632

بهتر است کمربند های مان را سفت ببندیم و آماده سفری مهیج شویم. می خواهیم از لحظات گره خوردن دو نگاه تا ترکیدن یکی از چرخ های هواپیما تا فرودی پر تلاطم بر روی دریا و نجات مسافران را به تماشا بنشینیم. هواپیما همیشه جایگاهی ویژه در صنعت سینما داشته است و همچنان نیز دارد. در این فرصت می خواهیم تا روبروی پرده نقره‌ای بنشینیم و به مرور چند فیلم که در فضای هواپیما ساخته شده‌اند بپردازیم.

فیلم اعلام وضعیت اضطراری (Emergency Declaration)

از فیلم های سینمایی هواپیمایی باید به فیلم اعلام وضعیت اضطراری محصول کره جنوبی اشاره کنیم. این فیلم هواپیمایی جدید توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و در راتن تومیتوز نیز امتیاز متوسط 52 از 100 را بگیرد.

داستان این فیلم هواپیمایی کره ای درباره زمانی است که مقامات کره ای در حین بررسی یک تهدید تروریستی متوجه می‌شوند  یک مظنون اخیراً سوار پروازی به مقصد آمریکا شده است. از طرف دیگر، هنگامی که یک مسافر سالم در همان هواپیما به طور ناگهانی می‌میرد، وحشت به دل مسافران هواپیما و سایر افراد راه پیدا می‌کند. حال مقامات در تلاش هستند که مسافران این هواپیما را نجات دهند.

 

فیلم خارجی

 

بی باک( Fearless)

«ماکس کلاین» معمار اهل سان فرانسیسکو و شریکش بدون هیچ دلهره ای سوار هواپیما می شوند اما در راه هیستون در یک مزرعه ذرت، هواپیما سقوط می کند. شریک ماکس می میرد و او نجات پیدا می کند اما هنوز گیج و گنگ است. او به عنوان یک قهرمان زنده مانده از حادثه معرفی می شود اما مشکلات روانی به شکل جدی به این مرد فشار وارد می کند و کار را به جایی می رساند که پلیس به او شک می کند.

 

اسلحه برهنه(Naked Gun )

این سریال با کارگردانی دیوید زوریخ از جمله فیلم هایی است که در فضای هواپیما ساخته شده است. سبک کار، کمدی است و فضای کوچک هواپیمایی فیلم، با تمام کم جایی اش، حق مطلب را به خوبی ادا می کند. بعد از تاثیراتی که سازمان های هواپیمایی و شکایاتی که از جانب آن ها در مورد فیلم، آن هم به دلایل نامعلوم شد، این سریال به سمت یک سه گانه غمگین رفت. اما این اتفاق، بر خلاف تصور زمین خوردن فیلم، باعث شد تا فضای فیلم به سمت انسانی تری از قبل کشیده شود و چهره ای متفاوت از اتفاقات در فرودگاه ها و هواپیما ها نشان دهد. یکی از نکاتی که سریال اسلحه برهنه را در چشم مخاطب جذاب کرده بود این بود که در این فیلم، ما با ابر قهرمانی روبرو هستیم که هیچ قدرت ماروا الطبیعه ای ندارد و تنها با تیز هوشی، مشکلات را حل می کند.

پوستر فیلم اسلحه برهنه

مقصد نهایی (Final Destination) 

مقصد نهایی یک فیلم سینمایی پنج گانه است؛ ساخت سری های این فیلم از سال ۲۰۰۰ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۱ ادامه پیدا کرد و دیگر قسمت های آن نیز ساخته و اکران شد. این فیلم یکی از گره های فکری اصلی دهه هفتاد میلادی را نشان می دهد؛ مردم با بسیاری از ترس های خرافی در حال دست و پنج نرم کردن هستند و این فیلم با مرتبط کردن وقایع طبیعی و حوادث، توانسته از این هراس استفاده سینمایی و البته تجاری کند. فضای این فیلم به ویژه در قسمت هایی که در هواپیما هستند، هم بسیار هیجان انگیز هستند و هم از وجه تجاری، در حال به رخ کشیدن قدرت و دقت یک سری از هواپیماهای تازه ساز.

فیلم خارجی

 
سالی (Sully )
ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ کاپیتان چلسی سالنبرگر که سالی صدایش می‌کنند، خلبان قرار است هواپیمای مسافربری را از فرودگاه لاگاردیا به شارلوت داگلاس برساند. سه دقیقه بعد از پرواز هر دو موتورها از کار می‌افتد. سالی هواپیما را روی رودخانه‌ی هادسن به سلامت فرود می‌آورد. خدمه و مسافران هیچ‌کدام آسیبی نمی‌بینند. مطبوعات و مردم سالی را در حد یک قهرمان ستایش می‌کنند. اما این اتفاق ذهن او را تسخیر می‌کند و دائم خواب می‌بیند که هواپیما به یک ساختمان برخورد کرده است.

بعدتر سالی را برای بازجویی احضار می‌کنند چون به نظر می‌رسد که کل ماجرا خطای خلبان ارزیابی شده است. حالا جایگاه سالی تغییر می‌کند.

فیلم بر اساس کتاب زندگینامه‌ی سالنبرگر به نام «بزرگترین وظیفه» ساخته شده است. به گفته‌ی منتقدان «سالی» از قدرت ستاره و کارگردانش استفاده می‌کند تا به قهرمانان هر روزه ادای احترام کند. بازی تام هنکس توسط منتقدان ستایش شد و فیلم را اصلا فرصتی برای نمایش توانایی‌های فوق‌العاده‌ی تام هنکس نامیدند. فیلمی که به‌شدت درگیرکننده از کار درآمده است.

مانولا دارجیس نوشته بود که کارگردانی کلینت ایستوود مقتصدانه و محکم بوده است. فیلم با کشف ترس و شک درون مردی که هرگز خودش را قهرمان نمی‌دیده از کلیشه‌های رایج اجتناب می‌کند.

فیلم خارجی

 
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها