{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به یادماندنی‌ترین اشیا سینمایی و محل نگهداری آنها در دنیای واقعی؛ از شکلات فارست گامپ تا بازی جومانجی

به یادماندنی‌ترین اشیا سینمایی و محل نگهداری آنها در دنیای واقعی؛ از شکلات فارست گامپ تا بازی جومانجی
کدخبر : 16819

یکی از موارد بسیار به یادماندنی در آثار سینمایی لوازم و وسایلی است که در فیلم به کاربرده می‌شوند. برخی از این لوازم آنقدر مهم هستند که پیشبرد داستان به طور کلی به آن وابسته است.

گاهی انتخاب هوشمندانه اکسسوری و لباس، یک فیلم معمولی را در گیشه به جایگاه یک بلاک باستر می‌رساند و گاهی هم کج‌سلیقگی طراح صحنه و لباس جذابیت‌های فیلم‌های خوب را کم می‌کند. در بسیاری از موارد وسایل صحنه پس از پایان فیلم‌برداری به حیاتشان ادامه می‌دهند و هویت مستقلی پیدا می‌کنند و مخاطبانی که حتی یک دقیقه از فیلم را هم تماشا نکردند آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسند.

در ادامه بهمعرفی چندتا از مشهورترین آکسسوری‌های سینمایی می‌پردازیم.

 

کارت شناسایی مک لووین

فیلم

 

خیلی بد فیلم کمدی شوخ و شنگی است که با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد و بیش از ۱۷۰ میلیون دلار فروخت، این در حالی بود که هزینه‌ی ساخت فیلم تنها ۲۰ میلیون دلار است.

سه پسر نوجوان که در آستانه‌ی ورود به کالج هستند، تصمیم می‌گیرند با شرکت در یک مهمانی برای اولین بار با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند. در بخشی از فیلم بچه‌ها برای خرید نوشیدنی‌های الکلی از یک کارت شناسایی جعلی به نام شخصی به نام مک لووین استفاده می‌کنند. احتمالا حداقل ده کارت برای فیلم‌برداری چاپ شده بود اما یکی از آن‌ها در سال ۲۰۲۱ از وب سایت حراجی LiveAuctioneers سر درآورد و به یک مجموعه‌دار فروخته شد.

 

 

 

جعبه شکلات «فارست گامپ»

جعبه شکلات

فارست گامپ یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌های ساخته شده درباره‌ی جنگ ویتنام است که تصویر تأثیرگذار و متفاوتی از این واقعه ارائه می‌دهد. تام هنکس به خاطر ایفای نقش فارست برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما موفقیت‌های فیلم به همین جا محدود نمی‌شود و فارست گامپ ۵ اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های تصویری را هم از آن خود کرد.

فارست گامپ پسری است که نسبت به هم‌سالانش ضریب هوشی پایین‌تری دارد و تنها راه ارتباطی‌اش با دنیا مادرش است که حوادث اطراف را به زبان ساده برای او توضیح می‌دهد. تا اینکه با دختری به نام جنی دوست می‌شود و کم‌کم استعدادهای تازه‌ای را در خودش کشف می‌کند.

لقب یکی از نمادین‌ترین وسایل صحنه تعلق می‌گیرد به یک جعبه شکلات سفید که وقتی فارست داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند در دست دارد. دیالوگ «مامان همیشه می‌گفت زندگی مانند یک جعبه شکلات است. شما هرگز نمی دونید چه چیزی اتفاق خواهد افتاد» دقیقا به همین جعبه شکلات اشاره دارد و رتبه‌ی چهلم در میان صد دیالوگ برتر بنیاد فیلم آمریکا را به دست آورد.

بشنوید از سرنوشت این وسیله‌ی ماندگار؛ در حراج کریستی سال ۱۹۹۹ به مبلغ ۶۰۰۰ دلار فروخته شد و در حال حاضر در یک مجموعه‌ی خصوصی نگهداری می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی رومیزی «جومانجی»

بازی رومیزی جومانجی

بدون شک بازی رومیزی جومانجی یکی از معروف‌ترین وسایل صحنه فیلم‌های علمی تخیلی و دنیای عجیب و غریب آن آرزوی بسیاری از کودکان و نوجوانان است. استقبال از جومانجی به‌اندازه‌ای بود که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ فیلم‌های «جومانجی: به جنگل خوش‌آمدید» (Jumanji: Welcome to the Jungle) و «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) با بازی دواین جانسون به عنوان دنباله‌های مستقل راهی سینماها شدند.

ماجرا درباره بچه‌هایی است که یک بازی رومیزی به نام جومانجی را در یک خانه‌ی متروک پیدا می‌کنند و مشغول می‌شوند؛ فارغ از اینکه با یک بازی فکری معمولی طرف نیستند و به دنیایی عجیب و خطرناک وارد شدند.

برای فیلم‌برداری در مجموع ۳ بازی رومیزی طراحی شد که از میان آن‌ها ۲ بازی در مجموعه‌های خصوصی به حیاتشان ادامه می‌دهند؛ یکی در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۶۰۸۰۰ دلار در eBay فروخته شد و بازی دیگر که سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بود و برای صحنه‌های اکشن طراحی شده بود در حراجی دیگری به فروش رفت.قوانین بازی روی هر دو نسخه نوشته شده و به شرح زیر بود:

«جومانجی یک بازی برای افرادی است که می‌خواهند دنیایشان را ترک کنند. بازیکنان تاس می‌ریزند و مهره‌هایشان را حرکت می‌دهند. اولین بازیکنی که به خط پایان برسد، برنده است. ماجراجویان مراقب باشند: بازی را شروع نکنید مگر اینکه تصمیم دارید بازی را به پایان برسانید. عواقب بازی فقط وقتی ناپدید می‌شود که به خط پایان برسید و نام جومانجی را صدا کنید».

 
 

بلیت طلایی

بلیت طلایی

 

ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی اولین اقتباس سینمایی از کتاب معروف رولد دال به نام چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی است. در سال ۲۰۰۵ فیلم دیگری با بازی جانی دپ ساخته شد که بسیار هم معروف است.

ویلی وانکا (جین وایلدر) مالک یک کارخانه‌ی شکلات‌سازی بزرگ و افسانه‌ای است که سال‌ها است که اجازه‌ی بازید از کارخانه را به هیچ کس نداده. تا اینکه تصمیم می‌گیرد ۵ بلیت طلایی را در شکلات‌هایش جاسازی کند. افرادی که بلیت را پیدا کنند می‌توانند به همراه یک همراه از کارخانه بازدید کنند. همچنین نفر اول برنده‌ی یک جایزه‌ی ویژه می‌شود. پسربچه‌ی فقیری به نام چارلی بعد از پیدا کردن بلیت طلایی به همراه پدربزرگش راهی کارخانه‌ی ویلی وانکا می‌شود.

برای فیلم‌برداری صحنه‌های مختلفِ فیلم ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی ده‌ها بلیت طلایی تهیه شد بود اما از آنجایی که بعد از فیلم‌برداری باید لوکیشن را برای فیلم «کاباره» (Cabaret) خالی می‌کردند تعداد زیادی از آن‌ها دور انداخته شد. در حال حاضر تنها ۲ بلیت طلایی به عنوان ماندگارترین وسایل صحنه‌ی تاریخ سینما باقی‌مانده که یکی از آن‌ها متعلق به یک مجموعه‌دار اسکاتلندی است و دیگری هم در سال ۲۰۱۹ در یک حراجی به فروش رفت.

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها