{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«ژان-پل بلموندو» بازیگر فرانسوی «از نفس افتاده» در سن ۸۸ سالگی درگذشت

 «ژان-پل بلموندو» بازیگر فرانسوی «از نفس افتاده» در سن ۸۸ سالگی درگذشت
کدخبر : 6056

«ژان-پل بلموندو» ستاره سینمای «موج نو» فرانسه که در «از نفس افتاده» (Breathless) با «ژان-لوک گدار» همکاری کرده بود، در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. درگذشت این بازیگر را ایجنت او به «خبرگزاری فرانسه» تأیید کرده است. بلموندو یکی از آخرین بازماندگان «موج نو» فرانسه بود.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از سینما نیوز، بلموندو که با پرحرفی‌ها و لحن تمسخرآمیزش شناخته می‌شد، از سوی دوستانش «گانگستری که هنرستان ساخت و در خیابان‌ها حکمرانی نکرد» لقب گرفته بود. او در سال ۱۹۳۳ در حواشی شهر پاریس متولد شد و پیش از آنکه به ورزش بوکس روی آورد در چندین مدرسه خصوصی در آمد و شد بود. بلموندو سپس برای «آکادمی ملی هنرهای نمایشی» نام‌نویسی کرد و در سال ۱۹۵۲ پذیرفته شد.

گدار که در آن زمان منتقد مجله «کایه دو سینما» بود، بلموندو را در سال ۱۹۵۸ کشف کرد وقتی که در حال بازی در یک نمایش بود. این کارگردان بازیگر جوان را برای فیلم کوتاه «شارلوت و دوست پسرش» (Charlotte and Her Boyfriend) برگزید و به جای بلموندو صداپیشگی کرد.

بلموندو با فیلم «از نفس افتاده» که در سال ۱۹۶۰ اکران شد به شهرت جهانی رسید. او سپس در فیلم‌های «حواس‌پرتی» (Trapped by Fear) و «نامه‌های یک تازه‌کار» (Lettere di una novizia)‌ بعد «هفت روز… هفت شب» (Seven Days… Seven Nights) نقش‌آفرینی کرد اما فیلم آخر را «بسیار ملال‌آور» خواند.

در همین سال بلموندو با «عشق و زن فرانسوی» (Love and the Frenchwoman) اولین نقش کمدی خود را تجربه کرد و سپس در «دو زن» (Two Women) مقابل «سوفیا لورن» جلوی دوربین رفت. در سال‌های بعد، بلموندو به بازی در فیلم‌های اکشن «پوست موز» (Banana Peel) و «مردی از ریو» (That Man from Rio) روی آورد و در سال ۱۹۶۸ با «آقای هو» (Ho) به ژانر جنایی بازگشت. یکی از آخرین فیلم‌های این بازیگر و تهیه‌کننده «مردی با سگش» (A Man and His Dog) بود که در سال ۲۰۰۹ اکران شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها