{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی پنج اثر به بهانه‌ روزجهانی مبارزه با «خشونت علیه زنان»

معرفی پنج اثر به بهانه‌ روزجهانی مبارزه با «خشونت علیه زنان»
کدخبر : 9153

خشونت علیه زنان در ابعاد مختلف روحی، روانی، جسمی، عاطفی و... انجام می‌شود که این اتفاقات همواره دغدغه‌ی بسیاری از فیلمسازان بزرگ بوده‌است.

۵ آذر (۲۵ نوامبر) به نام روزجهانی «مبارزه با خشونت علیه زنان»  نامگذاری شده‌است.

زنان و مشکلاتی که د رجوامع مختلف متوجه آنهاست همواره مورد توجه فیلمسازان و سینماگران قرار داشته‌است و آن‌ها توانسته‌اند آثار مهم و ماندگاری با محوریت زنان خلق کنند که در بسیاری از مواقع موجب تاثیر و آگاهی بخشی درباره وضعیت زنان شده‌است.
 در این متن مروی بر پنج اثر در رابطه به خشونت علیه زنان خواهیم داشت.

- خدمتکار / Maid 

 داستان سریال درباره مادری جوان است که در خانه از طرف شوهرش  مورد خشونت قرار می‌گیرد البته این خشونت جسمانی نیست یعنی همسرش هرگز به او آسیب جشمانی‌ای نرسانده است اما مدام به خاطر دائم‌الخمر بودن او دچار خشونت عاطفی و روانی است سرانجام یک شب تصمیم می‌گیرد دختر کوچک خودش "مگی" را بردارد و از خانه فرار کند. بعد از برای کسب درآمد و گذراندن زندگی به کار و نظافت در خانه های مردم مشغول می‌شود. او برای رسیدن به استقلال و داشتن حضانت فرزندش باید مسیر سخت و طولانی‌ای را طی کند.

maid

-غیر ارتدوکس/ Unorthodox 

غیر ارتدکس، روایتگر سرگذشت «استر شاپیرو» دختری از جامعه‌ی یهودیان حسیدی در منطقه‌ی ویلیامزبرگِ بروکلین است که به خاطر سخت‌گیری‌های مذهبی و سنت‌های خانوادگی، مجبور است به ازدواجی تن دهد که تحمل قوانین و مقررات آن‌را ندارد، به همین خاطر تصمیم به فرار از نیویورک و آغاز یک زندگی جدید در برلین می‌گیرد. همسر او «یانکی»، به همراه پسرعمویش «موشه» برای بازگرداندن او به آلمان سفر می‌کنند و با چالش‌ها و رخدادهایی خاص روبه‌رو می‌شوند. اغلب دیالوگ‌های این سریال به زبان ییدیش هستند، اما در برخی از مواقع جملاتی به زبان آلمانی و انگلیسی نیز در آن گفته می‌شود. استفاده از زبان ییدیش، هر چند که باعث تاثیرگذارتر شدن داستان و اتمسفر سریال شده‌است.

-شکاف/ Split 

داستان این فیلم ماجرای سه دختر است به دست مردی جوان و مامور به نام کوین که به خاطر مشکلات روانی دارای ببیست و سه شخصیت مجزا است، ربوده می شود. حالا آنها باید قبل از ظهور آشکار شخصیت بیست و چهارم، از دست او فرار کنند. کوین در طول این گروگان‌گیری دختران را مورد شکنجه‌های روحی زیادی قرار می‌دهد.

شکاف

-اتاق / Room

این فیلم بر اساس رمان موفقی به همین نام اثر: اما داناهیو «Emma Donoghue» ساخته شده است. فیلمنامه این اثر توسط خود اما داناهیو نوشته شده که همین موضوع باعث شده هیچ کدام از جذابیت های اصلی داستان از دست نرود. نویسنده رمان از یک داستان واقعی الهام گرفته‌است. اتفاق الهام بخش، ماجرایی جنایی بود که در سال ۲۰۰۸ در کشور اتریش فاش شد. پدری، دختر ۱۹ ساله خود را به مدت ۲۴ سال در زیرزمین خانه زندانی می‌کند و در این مدت بارها او را مورد آزار جنسی قرار می‌دهد. حاصل آن اتفاق ها تولد ۷ فرزند بود. این اتفاق تکان دهنده ایده نابی را در ذهن اما داناهیو پروراند تا رمان و در نهایت فیلم اتاق به وجود بیایند.

ماجرای این فیلم نیز درباره‌ی دختری‌است که در سن شانزده سالگی توسط شخص مرموزی دزدیده می‌شود و این مرد مدت‌ها او را در زیرزمین خانه‌اش زندانی می‌کند و دختر بر اثر تجاوز مرد باردار شده و حالا یک پسر هفت ساله دارد که هر دو اسیر این مرد هستند. 

room

-The Stranger/غریبه

ماجرا درباره یک خانواده شاد انگلیسی است که در یک شهر کوچک بدر آرامش کنار یکدیگر زندگی می‌کنند تا اینکه سر و کله یک دختر غریبه پیدا می‌شود و رازهایی از زندگی زنِ خانواده به شوهرش فاش می‌کند و همین موضوع بنیاد خانواده‌ رامتلاشی می‌کند. این رازهای برملا شده مشکلات متعددی را برای زن خانواده ایجاد می‌کند که او مجبور است به تنهایی با آن‌ها مقابله کند.

stranger

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها