{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایش ۴۰ پرتره «کامبیز درم‌بخش» اثر ۳۰ هنرمند کارتونیست

نمایش ۴۰ پرتره «کامبیز درم‌بخش» اثر ۳۰ هنرمند کارتونیست
کدخبر : 10013

خانه کاریکاتور ایران در چهلمین روز فقدان «کامبیز درم‌بخش» در برنامه‌ای با عنوان «هـزار و یک خـط» ۴۰ پرتره از این هنرمند و اثر۳۰ هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی و خارجی را، نمایش می‌دهد.

به گزارش هنر ام‌‌روز، نمایشگاه هزار و یک خط به مناسبت چهلمین روز در گذشت زنده یاد کامبیز درم‌بخش (دوشنبه ۲۹ آذر)، ساعت ۱۵ در خانه کاریکاتور ایران گشایش می یابد و تا ۲۹ دی ادامه خواهد داشت.

از آغاز همه‌گیری، کرونا بی وقفه جهان را در نوردیده و علیرغم تلاش ها تاکنون قربانیان زیادی گرفته و جهان را در غم و اندوهی عمیق فرو برده است. در بحبوحه این فاجعه، از دست دادن سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه، غم و اندوه انسان را بیشتر می کند. کم نبودند اهالی هنر و ادب که عمرگرانمایه خود را در راه خلاقیت و آموختن، طی نموده و تجربیات زیسته خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند و  قربانی کرونا شدند.

کامبیزدرم بخش یکی از هنرمندان پرتلاش و منحصر به فردی بود که تاثیرات بسیاری در عرصه کارتون و هنر معاصر ایران از خود به جای گذاشت.

او عاشق صلح بود و صلح و  نوع دوستی، همواره در فرم ها و خطوط آثارش جاری بود. خط؛ ساده ترین عنصری بود که در هزارتوی ذهن او همچون کلمات در ذهن شاعر، پیچ و تاب می خورد و اندیشه هایش را از مسیر دستانش، بر سفیدی صفحات، می غلتانید و جهان تازه او را می ساخت. 

 

درم بخش می گفت: من به دنبال یک زبان تصویری جهانی هستم. دلم می خواهد همه دنیا با یک زبان صحبت کنند. از مرزها متنفرم، عاشق صلح هستم، از جنگ، تبعیض نژادی، بی عدالتی و آلودگی محیط‌زیست بیزارم. من تصویری فکر می‌کنم و تصویری کار می کنم، خیلی‌ها در جهان زبان مرا می‌فهمند و این موفقیت بزرگی است، اما کامل نیست. تلاش می‌کنم؛ شب و روز.

از این رو خانه کاریکاتور ایران در چهلمین روز فقدانش، برنامه هـزار و یک خـط را  به یاد او و با همراهی جمعی هنرمندان و دوست دارانش برنامه ریزی و ساماندهی کرده است. این برنامه شامل یک نمایشگاه، حاوی چهل اثر پرتره از زنده یاد کامبیز درم بخش است که توسط ۳۰ هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی و خارجی شکل گرفته است. همچنین تعدادی آثار منتخب کامبیز درم بخش که توسط خود او انتخاب و در نمایشگاهی از هنرمندان پیشکسوت کارتونیست که در تابستان سال جاری در خانه کاریکاتور ایران ارائه شد، بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می دهد.

گفتارهایی ویدئویی از خاطرات و نظر هنرمندان ایرانی و دو هنرمند خارجی در مورد زندگی و آثار این هنرمند در برنامه هزار و یک خط ارائه خواهد شد.

 علاقه مندان می توانند برای بازدید، از طریق صفحه اینستاگران خانه کاریکاتور ایران همچنین به صورت حضوری، روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۵ و پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ از این نمایشگاه بازدید کنند.

بهرام ارجمندنیا، علیرضا ابوسعیدی، هانی انصاری، علی آهنگر، آنجل بولیگان، بهرام بابایی، علیرضا باقری، علیرضا پاکدل، شانکار پامارسی، اکبرترابپور، شهاب جعفرنژاد، وحید جعفری، هادی حیدری، محمدرضا دوست محمدی، علیرضا ذاکری، علی رادمند، علی رونقیان، شهرام شیرزادی، سعید شمس، سلمان طاهری، ابوالقاسم طحانیان، مرتضی طلائیان، احمد عربانی، بهمن عبدی، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، آرش فروغی، امین فامیل باغستانی، یاشار قهرمانی، فرامرز کشتکار، امین منتظری، سیلوانا ملو، ناصر مقدم، فاطمه نظردخت و پیام وفاتبار هنرمندان حاضر در این رویداد هستند.

خانه کاریکاتور ایران واقع در خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهید همت، خیابان شهید داود گل نبی غربی، بعد از میدان احمدی روشن (کتابی)، پلاک ۴۴ است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها