{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاه گروهی پرتره با عنوان" نگاه" در گالری لیام

نمایشگاه گروهی پرتره با عنوان" نگاه" در گالری لیام
کدخبر : 4370

روز جمعه 21 خرداد ماه گالری لیام نخستین رویداد هنری حضوری خود را با دعوت از عموم مردم برگزار کرد . در این نمایشگاه که با استقبال خوب هنر دوستان آغاز شد پنجاه و چهار اثر پرتره از هنرمندان پیشکسوت هنرمعاصر ایران و همچنین هنرمندان جوان تثبیت شده به چشم می خورد. آثاری که بخشی از سیر پرتره نگاری معاصر ایران را در قالب نقاشی عکس و چند مجسمه نشان می‌دهد.

هنرام‌روز: در بیانیه نمایشگاه چنین  آمده است : «پرتره، بازنمایی انسان و شکل انسانی در مدیوم نقاشی و دیگر مدیوم‌هاست. پرتره‌نگاری، ژانری پابرجا در طول تاریخ بوده و در اعصار مختلف، با دیگر سبک‌ها و جنبش‌ها تلفیق شده و در هر عصر و دهه‌ای، صورتی متفاوت اما هم‌چنان آشنا پیدا کرده‌است.

41e8544f-ef83-4465-aeda-2ca81aec9b89

 آن‌‌چه که ما مردمان قرن بیست‌ویکم، به عنوان یک اثر پرتره می‌شناسیم، در واقع ماحصل سفری به درازای پنج هزار سال است. در ابتدا این ژانر برای به تصویر کشیدن قدرت، ثروت و مرتبه‌ی پادشاهان و ثروت‌مندان بود. با گذر زمان و ورود آن به طبقه‌ی متوسط، بستر جدیدی برای ژانر پرتره فراهم شد تا صرفا از ترسیم شمایل انسانی فراتر برود. به این ترتیب، مسئله‌ی سبک‌ها و جنبش‌های هنری، موازی با هویت مستقل هنرمند در جهان بیرونی شروع به پیش‌روی کرد؛ تا یک اثر پرتره بتواند تاکید ناگزیر و پررنگ‌تری بر خالقانش داشته باشد.

67ef8696-cf77-452c-bacd-539caee1ca8b

سخن پرتره با ما ناظران بیرونی، از جنس هویت و ثباتِ حضور در همین دنیا است. گویی نقاش ناامیدانه به دنبال راهی است تا شور زندگی، وسوسه‌ی شک و تردید و حتی ترس از نیست شدن را در شمایل یک موجود فانی، برروی بوم ماندگار کند. آن‌چه که هنرمند در صدد بیان و بازنمایی است، از دریچه‌ی چشمان سوژه برایمان روشن می‌شود. حتی زمانی که سوژه از چشمان مخاطب روی برگردانده باشد، ناظر بیرونی هم‌واره به او خیره شده است.»

dac1a20d-fb4b-4491-8676-3f2b54360508

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها