{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

رد پای عشق از دست رفته آمادئو مودیلیانی در پس تابلوی پرتره یک دختر در موزه تیت

رد پای عشق از دست رفته آمادئو مودیلیانی در پس تابلوی پرتره یک دختر در موزه تیت
کدخبر : 4360
خبرنگار:

گروهی از محققان با استفاده از از اشعه ایکس و پرینتر سه بعدی پرتره‌ای پنهان زیر تابلوی پرتره یک دختر که در موزه تیت نگهداری می‌شود را بازسازی کردند. محققان پروژه مدعی هستند که این پرتره پنهان در واقع نقاشی از بئاتریس هاستینگز معشوقه مودیلیانی است که این هنرمند بعد از پایان رابطه عاشقانه‌اش روی تابلو را پوشاند تا خاطراتش را فراموش کند.

هنرام‌روز: هیچ کس دوست ندارد خاطره رابطه ناموفق یا عشقی از دست رفته را با آویزان کردن یک پرتره بر دیوار به خود یادآوری کند. به نظر می‌رسد زمانی که آمدئو مودیلیانی و بئاتریس هستینگزازهم جدا شدند، مودیلیانی نیز با کشیدن نقاشی از پرتره یک دختر جوان خاطرات بئاتریس را از بین ببرد. شاید اگر مودیلیانی امروز زنده بود از اینکه اشعه ایکس ری و تکنولوژی موفق به بازسازی پرتره پنهان بئاتریس شدند چندان خوشحال نمی‌شد. بازسازی که که تا حد ممکن به رد قلم و رنگ آمیزی این هنرمند وفادار است.

b6c70155-50af-437d-b080-643338e80976

تابلوی اصلی که پرتره بئاتریس زیر آن پنهان بود، پرتره یک دختر است که در سال ۱۹۱۷ نقاشی شد و در موزه تیت مدرن لندن نگهداری می‌شود. در سال ۲۰۱۸ اولین شواهد از وجود یک نقاشی دیگر زیر آن همه را متعجب کرد. نانسی ایرسون مدیر وقت موزه  پس از پیدا شدن پرتره اعلام کرد که احتمالا این نقاشی از هاستینگز است و مودیلیانی پس از پایان ارتباط دو ساله  در سال ۱۹۱۶ روی آن رنگ آمیزی کرد و بعدا نقاشی جدیدی روی آن کشید.اکنون یک متخصص عصب شناسی و یک فیزیکدان از کالج لندن با تجزیه و تحلیل تابلوی مودیلیانی با استفاده از اشعه ایکس، الگوریتم‌هایی را برای  پیدا کردن پرتره‌های مخفی زیر نقاشی‌ها را طراحی کردند و آموزش می‌دهند.

Modigliani_-_Portrait_of_a_Girl__c.1917

 آنتونی بوراچد و جورج کان با همکاری شرکت Oxia Palus پروژه "NeoMasters" را سرپرستی می‌کنند. پروژه‌ای بلند پروازانه‌ که قصد دارد نقاشی‌های پنهان شده شده زیر بوم‌های شاهکارهای هنری جهان را کشف کنند. وجود این نقاشی‌های پنهان یا به دلیل فقر هنرمند در خرید مجدد وسایل نقاشی بوده‌است و یا هنرمند از نتیجه کار رضایت کافی را نداشت و دوباره روی اثرش نقاشی می‌کشید. آن‌ها می‌گویند به ثمر رسیدن این پروژه می‌تواند درک بشر درباره هنر را عمیق تر کند و بخش‌هایی تاریک از تاریخ هنر نوری جدید بتابانند.آمادئو مودیلیانی به واسطه نقاشی‌های پرتره از زنان با گردن‌های بلند شناخته می‌شود. قیمت آثار این هنرمند ایتالیایی در سال‌های اخیر افزایش داشته، حال اینکه او عمر کوتاهش را در فقر سپری کرد. مثلا در سال ۲۰۱۵ یکی از آثار این هنرمند در حراجی به قیمت ۱۷۰ میلیون دلار به فروش رسید. بئاتریس هاستینگز نویسنده و روزنامه نگار دورگه آفریقایی انگلیسی، ۵ سال از مودیلیلانی بزرگتر بود و او هم در جوانی بیمار شد و در گذشت. گفته می‌شود بئاتریس اولین عشق مودیلیانی بود اما ارتباط این دو سرشار از درگیری و ناآرامی بود و حتی هاستینگز یک بار مودیلیانی را شرور و شیاد توصیف کرد. کنت وین کارشناس هنری و متخصص آثار مودیلیانی می‌گوید مودیلیانی حدود ۱۴ نقاشی و ده‌ها طراحی از بئاتریس کشید و ممکن است گردن‌های بلند آثار مودیلیانی نیز ملهم از هنر آفریقایی باشد که به واسطه بئاتریس با آن آشنا شد. البته کنت می‌گوید پرتره‌های به جا مونده از بئاتریس با یکدیگر متفاوت هستند، گاهی اوقات با صورت گرد و گاهی کشیده و با رنگ موی متفاوت تصویر شده و نمی‌توان خصوصیات مشخصی از چهره او به دست آورد با اطمینان گفت که قطعا این پرتره پنهان متعلق به بئاتریس است.  مسئولان این پروژه می‌گویند توانستند با استفاده از هوش مصنوعی و پرینت سه بعدی تابلو را تا حد امکان نزدیک به اصل خود بازسازی کنند. این پرتره پنهان تا ۲۵ ژوئن در گالری Lebenson  در لندن نمایش داده می شود.موزه تیت مدرن لندن نیز درباره این پروژه هیچ اظهار نظری نکرده‌ و با آن مشارکتی نداشته‌است.

منبع: گاردین

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها