{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

روایت نگهبان خبرساز موزه که برای نقاشی گرانقیمت چشم کشید: «از این نقاشی خوشم نیامد و نوجوانان من را به کشیدن چشم تشویق کردند»

روایت نگهبان خبرساز موزه که برای نقاشی گرانقیمت چشم کشید: «از این نقاشی خوشم نیامد و نوجوانان من را به کشیدن چشم تشویق کردند»
کدخبر : 11842
خبرنگار:

«الکساندر واسیلیف» کهنه سرباز ۶۳ ساله جنگ‌های افغانستان و چچن همان نگهبان موزه در روسیه است که با کشیدن چشم روی نقاشی انتزاعی سه پیکر اثر «آنا لپورسکایا» خبر ساز و مشهور شد. او به سایت خبری E1 روسیه گفته: «این اثر شبیه یک نقاشی کودکانه بود.» نگهبان مدعی است که چند نوجوان بازدید کننده او را تشویق کردند که نقاشی را تخریب کند. او در ادامه با ناراحتی می گوید: «من یک احمق هستم، چه کار کردم؟...»

هنرام‌روز: این خرابکاری در ماه دسامبر صورت گرفت و خبر ان هفته گذشته منتشر شد و مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. برخی ان را یک فاجعه خواندند و برخی به این اتفاق خندیدند. اما روایت نگهبان چندان خنده دار نیست. او می‌گوید دوستانش به او کمک کردند تا علی رغم مشکلاتش در مرکز فرهنگی یلتسین نگهبان شود. او در طول جنگ چچن که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در جریان بود اسیب‌های جسمی زیادی دید و بعد از این جنگ برای خدماتش مدال شجاعت دریافت کرد. اما جنگ سلامت عاطفی و جسمی او را برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. همسر و تنها پسرش هم بعد از جنگ درگذشتند. واسیلیف برای گذران زندگی سال‌ها به عنوان نگهبان در مراکز مختلف مشغول به کار بود.  

fff

او با اشاره به آسیب دیدگی از ناحیه پاهایش گفت: «اول قصد داشتم پیشنهاد این کار را رد کنم. می‌ترسیدم که نتوانم که تمام روز را بدون فرصت نشستن و ایستاده بگذرانم. اما به من گفتند، اگر یک شیفت کار کنی، فوراً حقوقت را خواهیم داد و من کار را قبول کردم.»

گالری یلتسین اخیراً نمایشگاهی از آثارهنری انتزاعی را برگزار کرده بود و تابلوی آنا لپورسکایا را از گالری دولتی ترتیاکوف در مسکو امانت گرفته بود. 

الکساندر واسیلیف اما تحت تاثیر این نمایشگاه قرار نگرفت و گفت: «راستش را بخواهید از این آثار خوشم نمی‌آمد. انها تاثیر بدی بر من گذاشتند.»

او این خرابکاری را حاصل یک سوتفاهم توصیف کرد: «به واکنش مردم به این اثار نگاه می‌کردم. چند بازدیدکننده ۱۶ یا ۱۷ ساله با دیدن این تابلو گفتند که چرا چشم و دهان ندارد و زیبا نیست. دختران این گروه به من گفتند که چشم ها را تو برایشان بکش. از انها پرسیدم اینها کارهای شما هستند و جواب دادند بله. یک خودکار به من دادند تا چشم ها را بکشم. واقعا فکر می‌کردم این نقاشی دوران کودکی انهاست.»

273633108-336140355083138-3533555545154101151-n

آنا لپورسکایا بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ سه فیگور را نقاشی کرد. این تابلو پیش از خرابکاری ۷۵ میلیون روبل یعنی بیش از یک میلیون دلار بیمه شد. هزینه بازسازی تابلو که حالا به موزه ترتیاکوف بازگردانده شده ۴۶۰۰ دلار برآورد شده‌است و برای جلوگیری از خرابکاری‌های احتمالی هم صفحه‌های محافظ روی تمامی آثار گالری یلتسین قرار گرفته.

در نهایت مجازاتی شامل پرداخت ۴۶۸ یورو جریمه و یک سال کار خدماتی اجباری در انتظار کارمند خاطی خواهد بود و متاسفانه فیلمی از نوجوانانی که گفته می‌شود نگهبان را به این خرابکاری تشویق کردند در دوربین‌های امنیتی گالری ضبط نشده‌است.

همسر دوم نگهبان به خبرگزاری E1 گفته که واسیلیف در زندگی روزمره کاملاً عادی است، اما در برخی مواقع مانند کودکی ساده لوح است.

منبع: Art News

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها