{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

از داستان واقعی و ترسناک سیندرلا چه می‌دانید؟

از داستان واقعی و ترسناک سیندرلا چه می‌دانید؟
کدخبر : 16196

بسیاری از آثار دیزنی بر مبنای افسانه‌ها، اسطوره‌ها و قصه‌های پریان ساخته شده است، به همین خاطر است که برداشت‌ها و روایات مختلفی از هر کدام وجود دارد.

در طول تاریخ از ماجرای سیندرلا روایت‌های بسیار متنوع و گوناگونی شده است، این داستانی که سیندرلا سعی می‌کند بر ظلم و ستم پیروز شود و با یک فرد از یک سطح اجتماعی دیگر ازدواج می‌کند تا بتواند از شر خانواده بدجنس خودش رهایی پیدا کند، یک داستان فوق العاده برای سنین خاصی است؛ آنقدر قدرتمند که حتی داستان واقعی خودش هم نمیتواند جلوی پیشرفت این داستان را بگیرد. ولی یک چیز در بین داستان‌های سیندرلا ثابت است و آن هم این است که همیشه یک قهرمان وجود دارد که توسط افرادی ظالم (یا خانواده یا …) مورد شکنجه قرار می‌گیرد.

اولین داستانی که از این شخصیت به ثبت رسیده، داستانی است که مربوط به کشور یونان و برای قرن ششم قبل از میلاد است. در این داستان تاریخی آمده است که دختری فاحشه به نام «Rhodopis» کفشش (شیشه‌ای) توسط یک عقاب دزدیده می‌شود و این عقاب هم کفش را با خودش تا انتهای دریای مدیترانه می‌برد و در دامان یک شاه مصری می‌اندازد. پادشاه هم بعد از پیدا کردن این کفش، به دنبال صاحب آن می‌گردد و در نهایت Rhodopis را پیدا می‌کند و با او ازدواج می‌کند و او را به کاخ خود می‌آورد.

cin5

 

داستان معروف دیگری که از سیندرلا وجود دارد درباره دختری به نام Ye Xian است که در قرن نهم جریان دارد. در این داستان، این دختر چند استخوان جادویی از ماهی را پیدا می‌کند و آرزوی لباس زیبا را می‌کند تا بتواند همسری برای خود پیدا کند.

مانند داستان رودوپیس، در این نسخه از داستان سیندرلا هم یک کفش از این دختر گم میشود و به دستان یک پادشاه میرسد. مانند بقیه داستانها، شاه در نهایت موفق میشود تا یی ژیان را پیدا کند و خانه نامادری یی ژیان (غار) توسط سنگها بر روی سرش خراب میشوند.

cin3

 

 

در کل بیش از 500 نسخه از داستان سیندرلا فقط در قاره اروپا وجود دارد و البته داستانی که ما از سیندرلا میدانیم هم از این قاره است.اولین نسخه منتشر شده از سیندرلا در اروپا به قرن 17 میلادی برمی گردد. یعنی زمانی که داستانی تحت عنوان “سنرنتولا” (ایتالیایی) منتشر شد که شباهت بسیار زیادی هم به داستان منتشر شده توسط دیزنی دارد. اما این داستان کمی ترسناک تر و همچنین جادویی تر است.

در این داستان، قصد دارند تا زِزولا (سیندرلا) را به ازدواج اجباری یک شاه دربیاورند. او دو بار از دست این ازدواج فرار میکند؛ ولی بار سومی در کار نیست. او در نهایت مجبور به ازدواج اجباری میشود و همچنین او در این داستان، 6 خواهر ناتنی دارد.

60 سال بعد، نسخه فرانسوی این داستان منتشر شد و تبدیل شد به آن داستانی که امروزه همه ما میدانیم. یعنی اینکه کمپانی دیزنی از داستان سیندرلای فرانسوی برای ساختن انیمیشن سیندرلا اقتباس کرده است.

cin2

 

 

نسخه ای که برادران گریم منتشر کردند شاید خشن ترین نسخه موجود از سیندرلا باشد. در واقع این نسخه، جمع آوری شده نسخه های قبلی بوده و 100 سال پس از انتشار نسخه فرانسوی، در قرن نوزدهم منتشر شد.

این نسخه که Aschenputtel هم نام دارد، کمی ترسناک تر از نسخه های قبلی بود. با این تفاوت که آرزوهای سیندرلا توسط یک پیرزن مهربان برآورده نمیشد؛ بلکه از طریق درختی برآورده میشد که بر روی قبر مادرش روییده بود.

در نسخه برادران گریم، کفش سیندرلا از جنس طلا است و این در صورتی است که در بقیه داستانها، جنس کفش از شیشه بوده. وقتی که شاهزاده برای تست کفش ها به خانه سیندرلا می آید، یکی از خواهرهای ناتنی او، یکی از انگشتان پایش را قطع میکند تا کفش اندازه پای او شود.

در نهایت سیندرلا با شاهزاده ازدواج میکند و خواهرهای ناتنی سیندرلا به عنوان ساقدوش در مراسم عروسی وی شرکت می‌کنند؛ ولی در کتاب آمده که کبوترها در حین مراسم عروسی، چشمان خواهرهای سیندرلا را کور می‌کنند.

cin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها