{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

همه چیز درباره‌ی پدیده‌ی جالب «هنر درمانی»

همه چیز درباره‌ی پدیده‌ی جالب «هنر درمانی»
کدخبر : 16553

امروزه در دنیای مدرن روش‌های درمانی مختلفی برای مقابله با بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روحی و روانی پیشنهاد می‌شود. یکی از جدیدترین روش‌ها که توانسته است نتایج خوبی نیز به ارمغان بیاورد، «هنر درمانی» است.

هنر درمانی چیست؟

به شیوه ای از درمان گفته می‌شود که فرد وارد دنیای هنر و خلاقیت می شود و با فعالیت‌های خلاقانه دیداری و شنیداری، از نظر روحی و روانی درمان می شود. هنر درمانی سلامت روانی و بهزیستی را تامین می کند اختلالات روانی مانند خشم یا پرخاشگری گاهی توسط پرداختن به یک هنر ، کاملا کنترل می شود. درواقع با پرداختن به هنر، افکار و احساسات فرد درگیر آن هنر می شود و هم در او ایجاد انگیزه و تجربه جدید میشود و هم به سلامت روحی و جسمی او کمک می کند و ادامه آن باعث خود آگاهی و شناخت استعدادها و مهارتهایش می شود و باعث می شود که به احساس رضایت درونی برسد و همانطور که قبلا گفته شد رسیدن به رضایت و خوشبختی درونی بسیاری از نابهنجاری ها و ناملایمات فکری و ذهنی در افراد را برطرف میکند.

فیلم خارجی

 

درواقع هنر درمانی بستری را فراهم می‌کند که افراد بدون نیاز به گفتگو، بدون نیاز به مخاطبی که بخواهد با او صحبتی کند و کلام خود را از طریق صحبت به او انتقال دهد، با فعالیت هایی مثل نقاشی، نواختن ساز، مجسمه سازی و ... با محیط ارتباط بگیرد و به آرامش روحی خود برسد. استفاده از روش های هنری برای درمان اختلالات روانی و افزایش سلامت روان به عنوان هنر درمانی شناخته می شود. هنر درمانی یک تکنیک است که ریشه در این ایده دارد که بیان خلاق می تواند شفا و بهزیستی روانی را تقویت کند.

 

 

تاریخچه هنر درمانی

برای هزاران سال است که مردم برای ارتباط برقرار کردن، ابراز وجود، و درمان از هنر بهره می‌برند. اما هنر درمانی تا دهه‌ی ۱۹۴۰ به عنوان برنامه‌ی درمانی شروع نشده بود.

پزشکان متوجه شدند افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند اغلب در قالب کارهای هنری مثل نقاشی کشیدن ابراز وجود می‌کنند، همین موضوع باعث شد از هنر به عنوان رویکرد درمانی استفاده شود. از آن زمان، هنر به بخش مهمی از رویکردهای درمانی تبدیل شده و از آن در تکنیک‌های درمانی بهره می‌برند.

 

فیلم خارجی

تاثیر روانشناسی هنر

هنر بعنوان یک ابزار جهت درمان بیماری های روح و روان استفاده می شود. ابزاری که به فرد کمک می کند درگیری های ذهنی خود را بتواند برون ریزی کند. درواقع هنر درمانی می تواند به موارد زیر در ذهن افراد کمک کند:

  • یادگیری مهارت کنترل احساسات
  • تخلیه هیجانی
  • تمرکز و مدیریت فکری
  • کنترل احساسات
  • تبدیل افکار منفی به مهارت های مثبت
  • کنترل حالت ها و هیجانات آنی و لحظه ای
  • تشخیص بهترین نوع بیان و ابراز احساسات در خود
  • رهایی از سرکوب احساسات
  • رهایی از خشم و پرخاشگری
  • رهایی از افکاری که اجازه تصمیم گیری می شوند
  • فاصله گرفتن از افراد سمی و ویرانگر ذهن
  • ایجاد انگیزه با بهبود مهارت و استعداد
  • ایجاد احساس رضایت درونی
  • ارتباط خوب با خویشتن، ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس

پزشکان خاطرنشان کردند که افرادی که با بیماری روانی زندگی می کنند اغلب خود را در نقاشی ها و سایر آثار هنری نشان می دهند ، که بسیاری را وادار به استفاده از هنر به عنوان یک استراتژی درمانی کرد. تکنیک های ارزیابی و درمان. درواقع هنردرمانی روشی است که در آن استعدادهای فردی نمایان می شود همین باعث می شود که انگیزه پیدا کند در جهت بهبود و ارتقای آن هنر تلاش کند و اینگونه روی تمرکز و تصمیم گیری او تاثیر مثبت ایجاد می شود و اینکه فرد بیشتر از اینکه بخواهد درگیر نابهنجاری های رفتاری خود باشد، تمرکز و فکر او درگیر یک هنر می شود که به آن علاقمند است و همینطور مغز او نیز این فرصت را پیدا میکند که هورمون های مفید و مورد نیاز بدن را ترشح کند. همچنین مغز ارتباط بهتری با محیط برقرار می کند. بعنوان مثال فردی که می خواهد منظره ای از طبیعت را نقاشی کند با رنگهای سبز و آبی ارتباطی می گیرد که قطعا مغز معطوف آن خواهد شد. یا موسیقی درمانی یا هر خلاقیت دیگر، فرد ایده ای را پیاده می کند که از برداشت خودش از زندگی و دیگران نشات گرفته و اینگونه به درمانگر خود کمک می کند تا با دنیای درون او ارتباط برقرار کند.

جلسات هنردرمانی به چه صورت است

هنر درمانی هم به صورت گروه درمانی برگزار می شود و هم به صورت فردی. هدف هنر درمانی این است که با استفاده از این رویکرد، درمانگر می تواند دنیای ناخود آگاه فرد ورود پیدا کند و مفاهیم ذهنی او را تحلیل کند و آنها را به خودآگاه تبدیل کند و فرد را با الگوهای ذهنی ساخته شده در ذهنش روبه رو کند و کمک کند تا آنها را بشناسد چون همانطور که می دانید یکی از سخت ترین مراحل روانکاوی چیست درواقع مواجه شدن و روبه رویی با مشکلات رفتاری، نابهنجاری ها، الگوهای اشتباه و ناسالم که فرد به صورت ناخودآگاه هم آن ها را پذیرفته و هم آنها را انجام می دهد و هم ادامه می‌دهد و به همین دلیل پی در پی مشکلات مشابه برای او رخ می‌دهد.

فیلم خارجی

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها