{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سریال The Lost Symbol: پیش به سوی حل معماها

سریال The Lost Symbol: پیش به سوی حل معماها
کدخبر : 9507

سریال The Lost Symbol «نماد گمشده» که اقتباسی از کتاب نماد گمشده‌ی دانیل براون (Daniel Brown) است، رابرت لنگدون، قهرمان محبوب این نویسنده را به پایین می‌کشد و تصویری تک بُعدی از او به‌جای می‌گذارد.

سریال نماد گمشده به‌دنبال راز و رمزهای نهفته در دل گروه‌های مخفی می‌رود و فضایی معماگونه را خلق می‌کند. دن براون (Daniel Brown) نویسنده‌ای است که آثارش به‌دنبال سفر در دل رازها و نمادها نوشته شده‌اند. کتاب‌هایی که برای خوانندگان ایرانی نیز جذاب و پرکشش هستند.

مجموعه رمان پروفسور لنگدون این نویسنده شامل ۵ کتاب می‌شود که تاکنون ۳ اثر راز داوینچی ( The Da Vinci Code)، فرشتگان و شیاطین (Angels and Demons) و دوزخ (Inferno) از این مجموعه به‌عنوان یک منبع اقتباس برای فیلم و سینما مورد استفاده قرار گرفته‌اند. حال شبکه‌ی پیکاک (Peacock) به‌سراغ یکی دیگر از آثار این نویسنده رفته و کتاب نماد گمشده‌اش را به‌تصویر کشیده است. رابرت لنگدون، قهرمان مجموعه کتاب‌های این نویسنده‌‌ی نمادگرا که در آثار براون نقش یک پروفسور نمادشناس را ایفا می‌کند، در این سریال هم در پی کشف رازهای باستانی است.

داستان‌های رابرت لنگدون و مهارت‌های خارق‌العاده او در رمز گشایی از نمادهای باستانی در اوایل دهه ۲۰۰۰ ران هاوارد را شیفته‌ی خود کرد و باعث شد که او براساس کتاب کد داوینچی (The Da Vinci Code) فیلم راز داوینچی را در سال ۲۰۰۶ بسازد. در آن فیلم لنگدون استاد دانشگاه هاروارد متهم به یک قتل می‌شود، قتلی که تنها او، به‌واسطه‌ی نمادهایی قادر به رمزگشایی از آن است.

در راز داوینچی (The Da Vinci Code) که تام هنکس (Tom Hanks) نقش رابرت لنگدون را بازی می‌کند، فیلم توانست به فروش خوبی در سرتاسر دنیا دست پیدا کند و همچنین در بین مخاطبان محبوبیت خوبی را از آن خود کرد. ران هاوارد (Ron Howard) بعد از موفقیت فیلم راز داوینچی در سال ۲۰۰۹ به سراغ فرشتگان و شیاطین (Angels And Demons) و بعد از آن به سراغ دوزخ ( Inferno) رفت که در آن فیلم‌ها نیز تام هنکس نقش لنگدون را بر عهده دارد.

سریال خارجی

کتاب‌های دن براون (Daniel Brown) پر از نماد است و بر پایه‌ی معماهای تاریخی و رازهای هیجان‌انگیز پیش می‌رود. او با استفاده از ادبیاتی با نشانه‌های پلیسی و مبتنی بر روانشناسی دنیایی عجیب برای مخاطبانش خلق می‌کند. دنیای دن براون در کتاب‌هایش، جهانی خاص است دنیایی که مخاطب را به‌سوی قصه‌هایی ناشناخته می‌کشاند و او را با استفاده از راه‌های پر پیچ‌وخم داستان‌گویی در استخری از تعلیق و هیجان غرق می‌کند.

اکنون سرویس پخش Peacock (پیکاک) به سراغ سومین کتاب از سری مجموعه‌ی داستان‌های لنگدون یعنی نماد گمشده رفته و آن را به‌صورت یک مجموعه‌ی تلویزیونی برای مخاطبان به روی آنتن برده است. قسمت اول این سریال در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و مجموعه‌ای از ۶ پوستر آن که هر یک شامل یکی از بازیگران اصلی سریال بود نیز روز قبل از نمایش قسمت اول منتشر شد.

این پروژه که قرار بود سومین فیلم با بازی تام هنکس (Tom Hanks) پس از کد داوینچی و فرشتگان و شیاطین باشد، به‌نفع فیلم دوزخ لغو شد؛ تا اینکه در سال ۲۰۱۹ شبکه پیکاک اعلام کرد این کتاب را در قالب سریال به‌تصویر در می‌آورد، اثری که به‌عنوان پیش‌درآمدی برای فیلم‌های ران هاوارد معرفی شده است. رابرت لنگدون پروفسور تاریخدان و نمادشناس هاروارد، در این سریال باید یکسری نمادها را به‌صورت پازل درکنار هم قرار دهد تا معمای مخاطره آمیز بزرگی را برای آزاد کردن استادش پیتر سالومون حل کند. رابرت وارد داستانی پیچیده می‌شود، اتفاقاتی که در آن شخصی به‌نام مالاک (Beau Knapp) سودای پیدا کردن دروازه‌ای گمشده را دارد.

سریال خارجی

اگر از بُعد درام به نماد گمشده وارد شویم، این سریال در نیمه‌ی دوم خود به درک درستی از روایت می‌رسد و می‌تواند ساختار خودش را رو‌به‌راه کند. اما چیزیکه در این بخش‌ها افت پیدا می‌کند، تعلیق و معماهای استخوان‌دار است. دقیقا زمانیکه پیتر پیدا می‌شود و بعد از آن هویت اصلی مالاک فاش می‌شود، The Lost Symbol دیگر رازی عمیق برای ارائه ندارد و بیننده را در درامی با هیجانی بدون شناسنامه تنها می‌گذارد. در این مقطع از سریال، گویی همه چیز به پایان خودش رسیده است و از این لحظه به بعد بیننده باید منتظر یک پایان‌بندی عریض و طویل با عمقی کم باشد. آن جور که پیداست کارگردان در این قسمت‌ها نفس کم آورده و فراموش کرده است که اثرش، یک نمایش رازآلود است. سریالی که بر پایه‌ی معما و نمادهای باستانی شکل گرفته بود، به یکباره تبدیل به درامی با ریشه‌های خانوادگی شد.

در نیمه‌ی دوم سریال اما، بازیگران کم‌وبیش نقش‌های خود را پیدا کرده‌اند و می‌دانند چگونه مخاطب را به دنیای سریال وارد کنند. آن‌ها او را از نزدیک در جریان قصه قرار می‌دهند و دیگر هاج‌وواج به لنز دوربین نگاه نمی‌کنند یا از منشی صحنه دیالوگ‌هایشان را نمی‌خواهند. با اینکه در این نیمه کارکترها قدرتمندتر شخصیت‌هایشان را پیش می‌برند، ضعف در بازیگری قطعا یکی از ایرادات اساسی The Lost Symbol خواهد بود.

این سریال از چیزی به نام عدم انسجام در قصه‌گویی رنج می‌برد و از طرفی دیگر نیز بیشترین ترجیح‌اش توضیح دادن و پرداختن به نمادها و نشانه‌ها است. The Lost Symbol در ایجاد فضایی رازآلود و وهم‌انگیز نیز قدری خساست به خرج می‌دهد و نمی‌تواند مخاطب را در دنیایی از ترس و تعلیق و هیجان غرق کند. با این حال سریال تمام تلاش‌اش را می‌کند تا که به پای منبع اصلی‌اش برسد و بتواند آن فضای معمایی و ناشناخته را در مدیوم تصویر پرداخت کند. حال باید تا قسمت‌های دیگر صبر کرد و دید که آیا این نمایش می‌تواند جا پای منبع اصلی بگذارد و تلاش‌هایش را به نتیجه برساند؟

سریال نماد گمشده امتیازهای متوسطی را به‌دست آورده است و همچنین منتقدان نظرات مختلفی را راجع به آن داشته‌اند. روایت و جذابیت این اثر نسبت به منبع‌اش از دوزخِ دن براون بیشتر است ولی نمی‌تواند به اندازه‌ی راز داوینچی جذابیت و هیجان لازم را به‌تصویر بکشاند.

این سریال ۱۰ قسمتی که تاکنون ۴ قسمت از آن پخش شده است باتوجه‌به نوع روایت و فضاسازی‌اش سریال متوسطی خواهد بود که البته برای طرفداران کتاب‌های براون (Daniel Brown) و ژانرهای رازآلود، معمایی، تریلر ... اثری سرگرم‌کننده و قابل پیگیری است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها