{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دلیل سفر پاپ فرانسیس به عراق کتاب "آخرین دختر" بود

دلیل سفر پاپ فرانسیس به عراق کتاب "آخرین دختر" بود
کدخبر : 2738
خبرنگار:

پاپ فرانسیس در مسیر بازگشتش از عراق به رم تعریف کرد که خواندن کتاب نادیا مراد با عنوان "اخرین دختر" انگیزه سفرش به کشور بوده‌است. او این کتاب را که درباره سرگذشت ایزدی‌ها بود به زبان ایتالیایی خوانده‌‍است. پاپ همچنین علی رغم چیزهای وحشتناکی که در این کتاب نوشته شده، خواندن آن را توصیه کرد. نادیا مراد که اکنون در آلمان زندگی می‌کند در سال ۲۰۱۷ در کتاب "آخرین دختر" سرنوشت خود و دیگر ایزدی‌ها را روایت کرد. این کتاب در کشورهای زیادی از جمله ایران منتشر شد.

هنرام‌روز: نادیا مراد در سال ۱۹۹۳ متولد شده است، تا ۱۵تاریخ  اوت سال ۲۰۱۴ مانند دیگر ایزدی‌های ساکن سنجار، منطقه‌ای در شمال عراق، روزگار می‌گذراند. او ساکن روستای کوچو با ۲۰۰۰ شهروند بود، به مدرسه می‌رفت و آرزو داشت معلم شود و یا یک آرایشگاه باز کند. اما حمله تروریست‌های داعش به این روستا زندگی او و دیگر ساکنان این روستا را تغییر داد و شش برادر و مادر نادیا پیش چشمان توسط نیروهای داعش به قتل رسیدند. دلیلش هم این بود که آنها از گرویدن به اسلام خودداری کردند. نادیا و دیبگر افرادی هم که از این حمله خونین زنده ماندند اسیر داعش شدند و به موصل فرستاده شدند. یکی از داعشی‌ها آنها را به عنوان "هدیه" دریافت کرد؛ هتک حرمت و شکنجه اسیران کار هر روز جنگجوی داعشی بود. نادیا بعدها درمصاحبه‌اش در مجله "تایم" گفت: «نمی‌خواستم خودکشی کنم اما می‌خواستم که آنها مرا بکشند.»

نادیا مراد به پاس تلاش‌ها و روشنگری‌ها در مورد سرنوشت ایزدی‌ها در سایه داعشجایزه ویژه حقوق بشری "واسلاو هاول" را دریافت کرد. افزون بر این جایزه جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را هم کسب کرد. او همچنین برنده جایزه صلح نوبل شد و جدا از تمام این جوایز و افتخارات او و کتابش دلیل اصلی سفر پاپ به عراق شده‌اند.

9781524760441

منتقد روزنامه نیویورک تایمز درباره کتاب نادیا مراد نوشت: " این زندگی‌نامه ویران‌گر، روایت جسورانه تجربه نادیا مراد است از همدستی کسانی که شاهد رنج دیگران بودند ولی به آن تن دادند و سکوت کردند."

همچنین روزنامه واشنگتن پست درباره این کتاب نوشته است: "نادیا مراد در این کتاب ظلمی را مقابل چشمانمان به تصویر می‌کشد که خانواده‌اش و جامعه‌ آسیب‌پذیر ایزدی را تقریبا نابود کرد. این زندگی‌نامه شجاعانه گام مهمی است در راستای مجازات کسانی که مرتکب چنین جنایات هولناکی شدند."

3020820

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها