{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اهدای جایزه ویژه «گریمه ۲۰۲۱» به روزنامه نگار ایرانی المانی

اهدای جایزه ویژه «گریمه ۲۰۲۱» به روزنامه نگار ایرانی المانی
کدخبر : 5678

ایزابل شایانی، خبرنگار آلمانی-ایرانی برنده ۵۷مین جایزه معتبر "گریمه" شد. این جایزه به خاطر گزارش‌های او از اردوگاه موریا و نشان دادن ملموس رنج پناهجویان و نگرش ژورنالیستی به سیاست مهاجرتی اروپا اعطا می‌شود.

هنرام‌روز: پاندمی کرونا و تداوم آن دیگر مسائل را چنان تحت‌الشعاع خود قرار داده که معضل پناهجویان در سطح اروپا را به حاشیه رانده است.

ایزابل شایانی اما با گزارش‌های خود در فرمت‌های مختلف برای شبکه سراسری تلویزیون آلمان ARD و شبکه ایالتی و پربیننده WDR در غرب آلمان، کوشید همچنان مسئله اردوگاه پناهجویان موریا را زنده نگه دارد. او در این گزارش‌ها سیاست اروپا در این زمینه را توضیح داد، اما نه از مراکز قدرت در بروکسل، استراسبورگ، آتن، آنکارا و یا برلین، بلکه مستقیم از جزیره یونانی لسبوس و در تماس مستقیم با انسان‌هایی مستأصل.

حاصل سفر خانم شایانی به عنوان مسئول هیئت تحریریه برنامه تلویزیونی WDRforyou به اردوگاه موریا در لسبوس، محدود به یک یا دو گزارش نبود که از تلویزیون آلمان پخش شد. او از این سفر رپرتاژهای متعدد و تفسیر تهیه کرد و صدها توییت نوشت. در میزگردهای تلویزیونی و رادیویی در این باره شرکت کرد و وضعیت اسفناک حاکم بر این اردوگاه و ابعاد و پیامدهای مختلف سیاست پناهندگی و مهاجرت اروپا را مورد نقد و بررسی قرار داد.

ایزابل شایانی در این اردوگاه بزرگ نه تنها اظهارات پناهجویان فارسی زبان را به آلمانی برای بینندگان گزارش خود ترجمه می‌کرد، بلکه گزارش‌های او ترجمان وضعیت حاکم بر شرایط غیرانسانی این اردوگاه بود تا بینندگان به تمامی حس کنند که در این اردوگاه چه می‌گذرد، تا جایی که بتوانند خود را جای این پناهجویان، این مادران و این کودکان بگذارند.

هیئت ژوری جایزه "گریم" دقیقا از همین ویژگی‌های گزارش‌دهی ایزابل شایانی نام برده و آنها را دلیل اعطای این جایزه به او دانسته است.

جایزه "گریم" یکی از جوایز معتبر در حوزه خبرنگاری است که سالی یک بار اعطا می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها