{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مستند «نان با طعم خاک» به جشنواره بین المللی پاپی جاسپر آمریکا رسید

مستند «نان با طعم خاک» به جشنواره بین المللی پاپی جاسپر آمریکا رسید
کدخبر : 16516

اثر تازه «هیمن آلانی» که مستندی در انتقاد به فروش خاک‌های رنگی جزیره هرمز است، به جشنواره پاپی جاسپر آمریکا رسید

به گزارش هنرا‌مروز،  مستند «نان با طعم خاک» ساخته هیمن آلانی که پیش از این در جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» شرکت داشته، به جشنواره بین المللی فیلم پاپی جاسپر آمریکا راه یافته است. 

در این اثر که به تهیه کنندگی سنور سعیدی ساخته شده، عنوان می‌شود که "آرامش جزیره از زمانی بهم ریخت که پای انسان به آن باز شد و هر کسی با هر هدفی به خود اجازه داد تا از خاک آن برداشت کند یکی برای آرایش، یکی برای صادرات، دیگری به عنوان سوغات یا برخی از خاک آن برای گلدان یا شاید برای ساختمان سازی استفاده می‌کنند. بومیان جزیره نیز خاک‌های رنگی را در شیشه تزئین کرده و به گردشگران می‌فروشند.  برخی هم حتی آن را می‌خورند. در میان مردم از قدیم نانی پخته می‌شد که به آن «گلک» می‌گویند. روی این نان محلی ماده‌ای برای طعم دهی ریخته می‌شود که یکی از مواد تشکیل دهنده آن خاک رس قرمز رنگ جزیره است."

در مستند نان با طعم خاک کامیون‌هایی نشان داده می‌شود که در حال برداشت خاک هستند. معاون دریایی و سازمان محیط زیست از صدور خاک به کشورهای خلیج فارس توسط شرکت‌های خصوصی ابراز نگرانی می‌کند.پیام این مستند آن است که شاید در آینده از جزیره زیبای هرمز تنها یک خاطره در ذهن‌ها بماند که بر سر این بهشت خاکی سمفونی تنهایی نواخته می‌شود!

این کارگردان همچنین در مصاحبه‌ای درباره‌ی نگاه شخصی‌اش به این موضوع گفته است: « من از شروع کار فیلمسازی‌ام در سفر هستم و کل ایران را گشته‌ام. خاک از کودکی برای من حائز اهمیت بود و فکر می‌کنم هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. در دنیا هرچیزی می‌تواند نابود شود اما خاک منزلگاهی ابدی است که حتی لمس کردنش نیز آرامشی درونی را پدید می‌آورد.جزیره هرمز که در مستند آن را روایت می‌کنم در نظرم بسیار جذاب بود. ما به جزیره هرمز رفته و مسئله خاک در آن را با نگاهی شاعرانه بررسی کردیم و درباره فروش آن نیز توضیحاتی را ارائه دادیم. نگاه من به زندگی بسیار ساده و روان است و در مستند نیز همین نگاه ساده را تصویر می‌کنم.»

فیلم خارجی

این اثر که با تصویر برداری تیمورقادری و تدوین هادی احمدی مراحل تولید خود را طی کرده است، پس از حضور موفق خود در جشنواره سینما حقیق سال گذشته که با استقبال زیاد مخاطبان و داروان رو به رو شد حالا در حضور جهانی خود به جشنواره‌ی پاپی جاسپر آمریکا راه یافته است. 

این جشنواره از تاریخ 12  تا 19 آپریل در شهر مورگان هیل ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود. 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها