{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج فیلم ممنوعه در جهان؛ اگر تماشا کنید به زندان می‌روید!

پنج فیلم ممنوعه در جهان؛ اگر تماشا کنید به زندان می‌روید!
کدخبر : 16766

فیلم‌های ممنوعه و توفیقی همواره آثار بحث برانگیزی هستند. این فیلم‌ها به دلایل مختلفی از سوی جامعه یا دولت‌ها تحریم می‌شوند. اکثر مواقع فیلم‌ها به دلیل صحنه‌های خشونت آمیز و ترسناک و یا صحنه‌های جنسی اغراق شده ممنوع می‌شوند. گاهی نیز ممکن است دلیل توقیف یک اثر موضوع آن باشد، مانند فیلم‌هایی که دولت‌ها یا ادیان را مورد هدف قرار داده‌اند. 

 اینگونه آثار باعث خشم گروه‌های خاص و توده‌ای از مردم می‌شوند؛ در این مورد، لابی‌گری عموم مردم برای توقیف یک فیلم، در اغلب اوقات می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. لابی‌گری عمومی واکنش بزرگی به ظهور برخی از فیلم‌های سودجو (Exploitation films) و بحث‌برانگیز در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بود.

در ادامه به معرفی پنج فیلمی که به دلایل متفاوتی تماشای آن‌ها ممنوع شده است را معرفی می‌کنیم. 

در جبهه غربی هیچ خبری نیست (۱۹۳۰)

فیلم‌های ممنوعه در کشور‌های مختلف جهان

ممنوعیت به نمایش گذاشته شدن فیلم «در جبهه غربی هیچ خبری نیست» (All Quiet on the Western Front) به دستور شخص آدولف هیتلر در آلمان و به دلیل این که وی پیام و ماهیت ضد جنگی فیلم را دوست نداشت اعمال شد. این فرمان پس از آن صادر شد که در طی روز‌های اول نمایش فیلم در آلمان، اعضای حزب نازی با رها کردن موش در سالن‌های نمایش فیلم و دستکم در یک مورد نیز حمله به سینمارو‌های یهودی که برای دیدن فیلم به سینما رفته بودند سعی در اخلال در نمایش فیلم کردند. همچنین سازمان‌های سانسور کشور‌های اتریش، استرالیا، ایتالیا و فرانسه، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۳۰ مانع انتشار این فیلم در کشور‌های خود شدند.

 

 فیلم Scarface 1932

( ممنوعه در آمریکا، انگلیس، ایرلند )

 

 

صورت زخمی یکی از بهترین آثار فیلم ساز افسانه ای سینمای کلاسیک هاوارد هاکس است. این فیلم یک اقتباس از کتابی با همین نام نوشته آرمیتاژ تریل میباشد و برایان دی پالما در سال 1983 بازسازی دیگری را از این فیلم با بازی آلپاچینو ساخت. گفتنی است که این داستان از آل کاپون گنگستر معروف ایتالیایی آمریکایی الهام گرفته شده است. هاکس در این فیلم با حفظ بسیاری از مولفه های سینمایی خود مانند شوخ طبعی و تاکید برخانواده جامعه تاریک گنگستری آن سال ها را هدف قرار میدهد. فیلم صورت زخمی که در آن حتی نیروهای پلیس نیز بسیار خشن و بی رحم معرفی شده اند شامل سکانس های زیادی از درگیرهای مسلحانه بسیار خشن است.

 

 

 

 

 

 

فیلم خارجی

با اینکه شاید این فیلم نسبت به استاندارهای این روزها آنچنان هم خشن نباشد اما این فیلم در بسیاری از ایالت ها و شهرهای آمریکا به علت خشونت پیش از حد در لیست فیلم های ممنوعه و فیلم های خشن قرار گرفت. حتی بسیاری از منتقدان نیز از خشونت این فیلم انتقاد کردند و به همین علت نقدهای منفی را برای این فیلم نوشتند. همچنین بسیاری از گروه های ایتالیایی آمریکایی نیز از این فیلم انتقاد کردند زیرا عقیده داشتند این فیلم به جامعه ایتالیایی ها توهین کرده است! این در حالی است که خود آل کاپون یکی از طرفداران این فیلم بوده است.

فیلم یکشنبه غم‌انگیز

فیلم یکشنبه غم‌انگیز با اقتباس از رمان نیک باروک توسط رولف شوبل تبدیل به فیلمنامه شده و به شکل یک فیلم سینمایی در سال 1999 روی پرده سینما رفت. پیش از آنکه فیلم سینمایی یکشنبه غم انگیز در لیست آثار ممنوعه قرار بگیرد ملودی غم انگیز و وسوسه کننده آن عامل خودکشی تعداد زیادی از جوانان شد که به همین علت این موسیقی در لیست آهنگ‌های ممنوعه در کشورهای آمریکا و مجارستان جای گرفت.

 

فیلم خارجی

لازلو صاحب رستورانی در بوداپست، پیانیستی به نام آندراس را استخدام می‌کند تا در رستورانش بنوازد. هر دو مرد عاشق پیشخدمت زیبای رستوران یعنی ایلونا می‌شوند که الهام بخش بسیاری از آهنگ‌های آندراس است. آهنگ یکشنبه غم انگیز او در ابتدا توجه بسیاری از مشتریان را جلب کرد اما در ادامه حوادث ناگواری را به همراه آورد که موجب ترس و وحشت همگان شد. تحقیقات پلیس نشان داد ملودی مالیخولیایی آن باعث ایجاد زنجیره‌ای از خودکشی‌ها می‌شد. بر خلاف روایت داستان عاشقانه فیلم، یکشنبه غم انگیز به دلیل موقعیت زمانی فیلمنامه که در مجارستان و زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد دارای پس زمینه تاریخی قوی است.

فیلم The Da Vinci Code (2006)

به گزارش ایندیوایر، محوطه مقدس، که به محل روم نیز معروف است. فیلم تام هنکس را به لحاظ تاریخی نادرست و توهین آمیز دانست. کد داوینچی به اندازه کتابی که بر اساس آن بحث برانگیز بود، عیسی مسیح و مریم مجدلیه را به عنوان یک زوج متاهل و کلیسای کاتولیک را به عنوان یک پوشش دو هزار ساله برای جام مقدس نشان میداد.

این فیلم پس از اکران مورد اعتراض شدید قرار گرفت و سرانجام در چندین کشور از جمله چین، مصر، هند، اردن، ساموآ، جزایر سلیمان و سریلانکا ممنوع شد. فیلمی که تام هنکس در آن بازی کرده باشد، قطعا یکی از هیجان انگیزترین فیلم های ممنوعه Imdb خواهد بود.

 

فیلم خارجی

 

فلامینگوهای صورتی (Pink Flamingos)

 

این فیلم عجیب و مریض، صحنه‌های مشهور و مشمئزکننده‌ی فراوانی دارد که قصد ندارم به آن‌ها بپردازم! «فلامینگوهای صورتی» در سال ۱۹۷۶ در استرالیا ممنوع شد اما بعدها پس از ویرایش و سانسور، رتبه‌ی R را دریافت کرد. سپس در سال ۱۹۸۱ مجددا ممنوع شد و سه‌بار دیگر در سال ۱۹۸۳ توقیف شد و در فهرست فیلم‌های ممنوعه جهان قرار گرفت. دلایل این ممنوعیت‌های مداوم، خشونت شدید و صحنه‌های جنسی فراوان فیلم است.

این فیلم در سال ۱۹۸۴ گواهی X18 را دریافت کرد اما مدت کوتاهی پس از آن به‌علت دشوارتر شدن مؤلفه‌های این رتبه، از این طبقه‌بندی محروم ماند. «فلامینگوهای صورتی» باری دیگر در سال ۱۹۹۷ ممنوع شد. این ممنوعیت به‌خاطر نسخه‌ای بود که به مناسب ۲۵ سالگی این فیلم به‌نمایش درآمد و تعدادی صحنه‌ی جدید و اضافه‌شده را به‌همراه داشت.=«فلامینگوهای صورتی» با حدودا دو دقیقه برش، در نهایت رتبه‌ی R را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۴، این فیلم نخستین نمایش تلویزیونی (نسخه‌ی برش‌خورده‌ و ویرایش‌شده) در استرالیا را تجربه کرد و به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی «فیلم‌هایی که جهان را شوکه کردند» نمایش داده شد. ساخته‌ی جنجالی جان واترز یک اثر به‌شدت عجیب، نامتعارف و بحث‌برانگیز به‌حساب می‌آید؛ حتی با تمام برش‌ها و سانسورهایی که در تمام این سال‌ها به‌دوش کشیده است.

فیلم خارجی

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها