{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی سه فیلم درباره جنگ آمریکا و افغانستان

معرفی سه فیلم درباره جنگ آمریکا و افغانستان
کدخبر : 5246

در حالی که این روزها خبرهای زیادی درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان شنیده می‌شود، نگاهی می‌اندازیم به ۶ فیلمی که رخدادهای جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را نشان می‌دهند. این فیلم‌ها می‌توانند سهم زیادی در شکل دادن دیدگاه ما به جنگ بین این دو کشور داشته باشند.

با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از دو دهه، اکنون زمان آن رسیده که تأثیرات این جنگ را بر زندگی مردم افغانستان و جنگجویان حاضر در این جنگ بررسی کنیم. رئیس جمهور کنونی آمریکا، «جو بایدن» خروج ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی از خاک افغانستان با فرارسیدن بیستمین سالگرد حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر اعلام کرد. بایدن در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «اکنون زمان این رسیده که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا پایان یابد. اکنون زمان آن است که نیروهای آمریکایی به خانه بازگردند. من چهارمین رئیس جمهور آمریکا هستم که بر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نظارت می‌کنم. دو جمهوری‌خواه و دو دموکرات. من این مسئولیت را به نفر پنجم انتقال نمی‌دهم.»

فیلم‌ها نقش زیادی در شکل دادن دیدگاه مردم به این رخدادها داشته‌اند. چه فیلم‌های متعصب وطن‌پرست هالیوودی که تنها سنگ سربازان آمریکایی را به سینه می‌زنند و چه فیلم‌هایی که دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری به تأثیرات انسانی این جنگ بر زندگی شهروندان افغانستان داشتند. در این فهرست فیلم‌هایی معرفی می‌شوند که دیدگاه واقع‌گرایانه‌ای به درگیری‌ها و مشکلات این دو کشور دارند.

-اُسامه ۲۰۰۳ (Osama)

«اُسامه» فیلمی تاثیرگذار درباره مردم افغانستان از دیدگاه افغان‌ها است. همان‌طور که بسیاری این حس را از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تجربه کرده‌اند، تلاش برای زندگی عادی زمانی که شرایط زندگی عادی نیست می‌تواند بسیار ترسناک و دلهره‌آور باشد. اگرچه تلاش برای زندگی در کشوری جنگ زده با ترس اینکه آیا فردایی وجود دارد مسئله‌ای دیگر است. «اُسامه» روایت دختری جوان و مادرش است در حالی که دخترک باید به عنوان پسری به اسم «اُسامه» زندگی کند. رخدادهای واقعی و تأسف‌برانگیز فیلم بیننده را تا پایان در جای خود میخکوب می‌کنند.

-سی دقیقه‌ی بامداد ۲۰۱۲ (Zero Dark Thirty)

فیلم‌های زیادی از زاویه دید آمریکایی درباره جنگ افغانستان وجود دارند. فیلم مهیج «سی دقیقه‌ی بامداد» به کارگردانی «کاترین بیگلو» نسبتاً داستان واقع‌گرایانه‌تری دارد. این فیلم با بازی «جسیکا چستین» و «جیسون کلارک» روش‌های شکنجه استفاده شده توسط نیروهای آمریکایی برای یافتن حقیقت و داستان تعقیب برای یافتن خطرناک‌ترین مرد جهان را بازگو می‌کند. داستان فیلم از روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز می‌شود و جستجوی سازمان جاسوسی آمریکا برای یافتن رهبر القاعده «اسامه بن لادن» را نشان می‌دهد، مردی که همچون شبح یافتنش تقریباً غیرممکن بود.

رسترپو ۲۰۱۰ (Restrepo)

«رسترپو» مستندی دل‌خراش درباره جنگ افغانستان به کارگردانی روزنامه‌نگار آمریکایی «سباستین جانگر» و عکاس انگلیسی «تیم هترینگتون» است. سازندگان این مستند توجه زیادی به نحوه بازگویی داستان این مستند نداشته و بیشتر روی بار احساسی آن تمرکز کردند. «رسترپو» داستان زندگی این دو خبرنگار به مدت دو سال در افغانستان برای ماموریتی از طرف مجله ونیتی فیر را بازگو می‌کند، داستانی که به گفته آن‌ها واقعیت زندگی سربازان را به تصویر می‌کشد. جانگر و هترینگتون روایت برادری بین سربازان تحت فرماندهی «خوان سباستین رسترپو» و احساس مسئولیت آن‌ها نسبت به یکدیگر را در جنگ بازگو می‌کند. رسترپو در سال ۲۰۰۷ در افغانستان به شهادت رسید.

 

 

 

  • فیلم‌هایی درباره جنگ افغانستان  و آمریکا
  • فیلم‌هایی درباره جنگ افغانستان  و آمریکا
  • فیلم‌هایی درباره جنگ افغانستان  و آمریکا
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها